Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

torsdag 3 juli 2008

Inspiration: "Brown is the new black"


Redan förra året sades det att "brown is the new black". Det kanske inte låter så intressant vid första anblick. Nog har vi alla sett fula eller tråkiga bruna kläder, möbler eller liknande. Till för ett tag sedan skulle jag nog själv också vara skeptiskt till brunt, inte minst till kläder eftersom det med rysningar får mig att tänka på de 70-talsfärger jag växte upp med i början på 80-talet. Mörkbrunt trä var jag trött på eftersom jag var van vid våra gamla möbler. Men jag är omvänd och sakta men säkert har brunt fått ett större utrymme i mina smycken.

Brunt kan vara tråkigt, en anonym eller ful icke-färg. Men tänk istället på alla fina bruna nyanser som du förknippar med något positivt: lyxig choklad, varm kakao, brownies, stammen på ditt favoritträd, åldrad koppar, en antik möbel du ärvt. Brunt kan ge en känsla av värme eller natur -- och den går att kombinera med många färger för fina effekter: grön, guld, mässing, koppar, rosa, lila, blå, turkos, creme/beige, sand, orange, aprikos, silver. Ja, listan kan göras lång.

Att mörkbrunt är en färg i tiden syns inom pärlområdet. För ett tag sedan kom Swarovski med en ny härlig färg, mörkbruna Mocca -- de har även en mörkbrun crystal pearl -- inför nästa år. Och TOHO tillverkar pärlor i färgerna opaque chocolate (även matt) och opaque light chocolate. Även Miyuki gör pärlor i opaque chocolate. En annan ljusare brun nyans finns i populära Vintajs natural brass-sortiment, som omfattar både pärlor och tillbehör i 100 % mässing och annorlunda mörkbruna trä- och hornpärlor görs av LillyPilly Design. I dina favoritbutiker kan du troligen hitta ännu fler pärlor och smyckesdelar, som sötvattenspärlor, glas, läder eller vilket material du nu föredrar. Allt i vackert brunt.

Och appropå choklad: missa inte Earthenwood studios chokladbakverk eller Dragon Beads lamworkpraliner.

Som inspiration lämnar jag dig med några färgidéer från amerikanska pärlbutikerna FusionBeads och Artbeads.
  • Café au Lait -- mörkbrunt, sand och mellanbrun i skön kombination
  • Jungle -- en variant av snygga naturkombon grönt och brunt. Själv föredrar jag kanske mer peridotgrön än grönturkos till brunt.
  • Cashmere -- olika nyanser av brunt tillsammans med grått och black diamond.
  • Indian summer -- brunt till dova färgerna topas, indian red och montanablå
  • Dusty satin -- visar hur bra brunt går till olika färger, här satinvarianterna av Swarovskis rose, aquamarine, chrysolite och light colorado topaz samt golden shadow
  • fler bruna paletter -- olika färgidéer med allt från vitt och guld till rött och turkos. Vilken är din favorit?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails