Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

tisdag 15 juli 2008

Inspiration: Sagoillustratörernas magi



Eftersom jag gillar såväl mytologi och fantasy som 1800-tal är det kanske inte konstigt att gillar att inspireras av några illustratörer som alla föddes under slutet av förrförra seklet. Framför allt är det vår egen mästare John Bauer, men även ryske Ivan Bilibin samt britterna Arthur Rackham och Warwick Goble. Vad är det då i deras verk som jag inspireras och attraheras av? Jo, det ligger på flera plan: motiven och färgerna är kanske det som kommer först, men även stilen, den matta ytan och stämningarna som genomsyrar bilderna.

Nedan kan du få lära dig lite mer om dessa män och bekanta dig med deras bilder. Jag hoppas även du kan få inspiration från dem på samma sätt som jag fått.


John Bauer
John Bauer (1882-1918) är nog det mest kända av namnen i Sverige. Hans teckningar av mytiska motiv, speciellt av troll, har en mörk och spännande känsla rotad i en bekant men ändå trolsk svensk natur. Mot beigea eller mörka fonder av gammelskogar och väldigt klippor kan något ljus glimma: en flodpärla i trollets smycken eller en späd prinsessas vita hud eller gyllene hår. Naturen är ibland vackert tyst, som bilden av trollgumman som vandrar förbi en gård i vinternatten eller prinsen som stegrar sin häst under en oändlig stjärnhimmel. Mer bilder hittar du på Projekt Runebergs hemsida samt, tillsammans med information om konstnären som dog allt för ung, hos John Bauermuseet.


Arthur Rackham
Även om Bauer är relativt okänd i den engelskspråkiga världen -- t ex verkar det inte finnas mycket engelsk litteratur om honom -- så inspirerade han ändå andra samtida och även moderna illustratörer. En av hans samtids beundrare vad Arthur Rackham. Det var inte länge sedan jag först hörde hans namn, men i Storbritannien är han ett välkänt namn. Englands John Bauer kanske?

Arthur Rackham (1867-1939) studerade konst medan han arbetade som kontorist och kunde snart arbeta med att illustrera för tidningar och böcker. Liksom ofta är fallet med akvarell och tusch är hans illustrationer luftiga på det där speciella sättet som man förknippar med tidens sagobilder. Färgerna är jordiga och matta, vilket uppvägs av transparansen i färgerna. Pennstrecken betyder mycket och är mer framträdande än hos exempelvis Bauer. Älvorna, som är så centrala i brittisk folktro, är tunna och eleganta. Det kan myllra av varelser i en bild. Träden kan vara hotfulla som gamla träd kan vara, men det finns sällan något skrämmande i hans bilder. Se mer bilder av honom här.


Ivan Bilibin
En annorlunda illustratör jämfört med dessa två är Ivan Bilibin (1876-1942) , som jag liksom Bauer tyckt om länge. Bilibin är synonym med ryska sagoillustrationer. Han inspirerades av sitt hemlands folkkultur, både i valet av motiv och konststil. Bilderna har mer färg, motiven är tydliga där herrarna ovan föredrog mjuka övergångar och dis. Ibland känns de nästan som schablonmålningar med sina skarpa kanter och hela ytor. Stämningen blir därför väldigt annorlunda. Illustrationerna omges gärna av dekorativa bårder som för tankarna till rysk, men även svensk, hemslöjd (eller den nationalromantiska estetiken). Förutom färg, form och stil inspirerar Bilibin genom de traditionella kläderna. Ryssland är både bekant och exotiskt. Förutom sagoboksillustrationer designade Bilibin kläder för ryska operor som Guldtuppen, Ruslan och Ludmila samt Sadko. Mer illustrationer av Bilibin hittar du här.



Warwick Goble
Den siste, och för mig nyaste upptäckten, är Warwick Goble (1862-1943). Han har inte inspirerat mig så mycket än då jag endast fick upp ögonen för honom för kanske en månad sedan. Färgmässigt har han mer gemensamt med Bilibin än sin landsman Rackham, men samtidigt är stilen mer brittisk. Han får mig lite att tänka på pre-raphaeliterna med sina färger och detaljer även om han är långt ifrån deras stil. Förutom mer brittiska sagor illustrerade han en samling japanska sagor som utgavs på engelska -- orientalismen var starkt under denna tid och både främre Orienten och Fjärran Östern kittlade fantasin för européerna. Fler illustrationer hittar du här.


Dessa män och "deras" sagor har inspirerat mig ibland tydligt och ibland mer subtilt. Men även om det syns eller inte i resultatet kommer de alltid att ha en specielll plats hos mig. Av det mer subtila slaget är kanske att de tilltalar min vurm för sagor och det är en stämning jag gärna vill få med i vissa av mina smycken. Förutom dessa grand ol' masters så inspireras jag även av moderna illustratörer och fantasykonstnärer med poetisk ådra. Vem vet? Kanske även de får bli förlänade ett inlägg någongång?

Bauer har också inspirerat mig till något helt annat: en analys av trollens smycken -- men det får nog bli ämnet för en annan artikel!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails