Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

tisdag 22 juli 2008

Mönstertips: Katter, katter, katter





De flesta som känner mig vet att jag ääääälskar katter. Så självklart har jag lite kattips på lut för alla kattälskare där ute. Fast kanske inte så många som man skulle tro: faktum är att jag visserligen samlar på kattpärlor, men det är inte så ofta jag gör pärlarbeten med kattema. Men här följer en lista på några av mina fynd på nätet.


Hello Kitty
Först ut är några Hello Kitty-länkar. Hur du gör ett huvud med seed beads eller bicones hittar du instruktioner till här (spanska) och här (engelska). Föredrar du något enklare så kan du testa en annan version i ladder stitch. Något mer komplicerad, men oh så söt, är denna 3D-Kitty i cross-weaving samt denna stående Kitty. Fler (engelskspråkiga) mönster på tredimensionella HK samt även några andra katter hittar du hos 3dBeading.net. Observera att sidan är under uppbyggnad så bara några av mönstren är tillgängliga just nu.


3d-katter
För att fortsätta på tredimensionella filurer så kan du även hitta en japansk svart katt med rosett, en rysk liten kattunge (tredje bilden på översta raden), koreansk svarvit sötnos samt en fransk sittande katt. Föredrar du typen franska pärldjur så finns den här svartvita kissen. Missa inte heller Miyukis lilla katt, som du kan köpa som kit i de flesta pärlbutiker som säljer deras pärlor.


Blandat
Till jul kanske några julkatter som detta söta peyotemönster eller denna nyckelring skulle komma väl till pass? Lite julkänsla är det även över dessa kattmagneter tycker jag (och ett annorlunda sätt att använda ett magnetlås). Fler katter i ponnypärlor är t ex denna svarta katt respektive svartvita kattunge från Making Friends.

Instruktioner till Jewelie, ett katthänge av silvertråd, säljer Laurie Silva.

En söt katt och tillika bra introduktion till pärlbroderi hittar du hos EBSQ. Personligen tycker jag ljusen på slutet är lite för mycket dock -- katten är söt som den är. En broderad katt i helt annan stil har Ann Benson designat med en spännande blandning av pärlor.


Sydda tekniker
För dig som föredrar sydda tekniker finns många fina mönster, både gratis- och betalmönster. Jag börjar med gratismönstren. Lite annorlunda och kanske något för den som gillar mönstren från Elises Pärlateljé är denna siamesduk. Jelly Beads har mönster till en orange katt och en siames. Även hos Le Loisirs d'Aline finns två katter. Självklart måste jag ju ta med ett mönster på maneki-neko (vilken tass som är lyft har betydelse, se t ex Sushi Cat för mer förklaringar av deras symbolik och bakgrund). Halloween är högtiden framför andra för amerikanska svarta katter som i de här örhängena eller denna mystiska katt. Shala har två små mönster, dels en katt bland blommor och dels ett stiliserat katthuvud.

Missa inte heller Ann Bensons söta siamesungar på Bead pattern central. Bland betalmönsterna finns en guldgruva hos bead-patterns.com. Jag tänker bara nämna några favoriter ur högen: örhängen som kanske passar Emily Strange-fantasten med tillhörande armband, en kattonaut av Elizabeth Ann Scarborough, kattängel med harpa, stolt katt med "present", annorlunda örhängen, armband med stor kattfamilj, svarta katter, vampyrkatt, "catterflies"/kattälvor, Bastet smyckeset, katt på julgran, porträtt av en tabby, katthårspänne, söt liten 3D-katt i RAW, grå kattunge, katt på fönsterbräde, katt med dinglande svans, katt med dinglande ben, närbild, kattungepins, kattdöskallar, halloweenring, en glad en, kattögonarmband, litet kattansikte (hon har en hel serie med olika raser), tassar samt slutligen en liten synvilla.

PS! När du söker efter katter på deras sajt, sök först på kitten, cats eller kitty: på det sätt deras sökmotor är uppbyggd får du nämligen över hundra sidor med träffar om du söker bara på cat. Tyvärr tror jag vissa mönster bara dyker upp när du söker på just cat...

Och så avslutar jag med en kul och annorlunda kattbrosch.

Hoppas du hittat något av intresse och glöm inte att du hittar fler guldkorn bl a hos bead-patterns.com


1 kommentar:

  1. Tack Maneki! Äntligen vettiga HKmönster. Har bara hittat tämligen misslyckade sådana själv. Det finns mycket som intresserar mig bland tipsen. Konstigt nog brukar inte jag heller skapa med kattema. Men jag kan tänka mig att testa några av de här underbara, vackra, söta, stolta, kawaii katterna som du tipsar om. >^..^<

    SvaraRadera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails