Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

lördag 12 juli 2008

Pärlsorter: Tenshapärlor



Tenshapärlan är en av mina favoriter i pärlvärlden. Det är en väldigt speciell pärla som kanske inte passar minimalisten eller plastsnobben (= en person som kategoriskt avfärdar plast som ett billigt material). Själv tycker jag om dem för att de påminner om gammeldags blomdekorerat porslin, som jag såg mycket av när jag växte upp. Vissa av pärlorna känns väldigt shabby chic, medan andra troligen skulle kalla dem kitsch. Oavsett vilket är det ovanliga och dekorativa pärlor.

Tenshapärlor görs i Japan. Basen är en enfärgad akrylpärla i klart eller, vilket är vanligare, färgad plast som kan vara transparent eller opak, glansig eller matt. På detta läggs en dekal med ett motiv. Vanligast är blommotiv, men även andra förekommer. Eftersom pärlan inte är helt platt måste dekalen fästas med varsamhet och noggrannhet för att det inte ska bildas valkar. Sedan skyddslackas pärlan. En överblick över olika mönster, färger och former kan du hitta hos TOHO Beads. Vanligast är runda pärlor, men som synes finns tenshapärlor även i andra former som hjärtan, ägg, droppar, diamanter, platta ovaler och rör. De runda pärlorna är 10-16 mm.

Namnet har pärlan fått eftersom en japansk trädgård. En återkommande förklaring jag hittat på nätet är att den fått namnet eftersom den återspeglar "the peace and tranquility of a japanese garden". 1800-talsträdgården Tensha-en ligger i Uwajima och är känd för sina vackra blåregn (Wisteria) och irisar. Den anlades som en rekreationsplats för härskaren Date Munetada och namnet lär betyda något i stil med Trädgården "himlen förlåter" efter en dikt Date skrev som gammal.

Eftersom tenshapärlorna är av akryl är de väldigt lätta, vilket gör att de passar som örhängen och det går även att använda många stora pärlor i ett smycke utan att det tynger. Eftersom de är lätta trots sin storlek måste det tas i beaktande om man vill ha pärlan som en fokalpunkt i exempelvis ett halsband.

En vanlig reaktion på tenshapärlor är "oh, de är så fina -- men jag vet inte hur jag ska använda dem". De är trots allt väldigt blommiga, vilket kan göra att det känns svårt att kombinera dem med andra pärlor. Så därför följer här några länkar för inspiration: halsband med sötvattenspärlor och guldpläterat, hänge med mjuklödad "pärlram", åsahjärtaniklas säljer ett armband med bara tensha, örhängen med kulkedja, maffigt rasselarmband, filigranörhängen, länkat halsband, rosa rosenhalsband, blågrönt armband, örhängen i gunmetal, mixat armband, hårpinnar, cerise och svarta örhängen, irisörhängen, rosa armband, annorlunda hänge i svart, collagebrosch samt tre olika sorters halsband. Du kan även hitta mycket mer inspiration på Etsy och Flickr om du söker på tensha. Nedan är två exempel på smycken jag själv gjort med mina pärlor:



Tenshapärlor går sedan ett tid tillbaka att få tag på i Sverige hos Fru Pärla, Ljuva Ting och Tiliting. Andra inköpsställen med någon bredd på utbudet är amerikanska Fire Mountain Gems. och Charms n Findings från Singapore (hon säljer även på DaWanda). Samt andra säljare på Etsy, som redan nämnts. Även eBay är en bra plats att hitta pärlorna. Inom Europa finns också polska Beadshop.pl.

2 kommentarer:

  1. Kan tipsa om att dessa skönheter också finnas hos: Halmstad hobbyhandel, Sniff&snaff, Parlgarden, Hobby och present norrköping och hos oss på Pärlehuset som importerar dessa till alla butikerna du nämnar:-)

    SvaraRadera
  2. Pärlgården i Helsingborg, som är den av butikerna jag själv besökt, är väl värt ett besök: en fin och mysig butik med framförallt brett utbud tjeckiska pärlor, som ligger centralt med ändå lite avskilt på en innergård. Läs mer på http://www.parlgarden.se/

    SvaraRadera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails