Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

onsdag 16 juli 2008

Teknik: Finger-weaving/needle-weaving



Finger-weaving är en intressant och variationsrik teknik, som du kan hitta i olika delar av världen under lite olika namn. Själv fick jag upp ögonen för tekniken genom Robin Atkins bok Beaded Treasures -- Finger Woven Bracelets, Necklaces, Tassels and Straps (recenserad här). Robin själv upptäckte tekniken när hon såg några halsband från Tibet och Nepal i en för henne då okänd teknik i början av 1990-talet. När hon fingranskade halsbanden, som såldes som turistsouvenirer och i amerikanska presentbutiker, såg hon att de vävt på ett speciellt men också i grunden enkelt vis.

Tekniken är som sagt enkel, men något långsam. I princip börjar du med ett antal trådar som delas i två buntare och en vävare som du för över och under dessa trådar så att det bildar en åtta -- därav att det ibland beskrivs som "figure 8-weaving". Tråden som används kan skilja sig åt men som princip kan sägas att trådar som passar till mikromakramé passar även till detta. Pärlor träs på vävaren, ensamma eller i grupp, och fästs vid väven som dekoration. Storhåliga pärlor kan även träs på de andra trådarna. Det finns många varianter och jag rekommenderar varmt Robins bok för den som är intresserad av dessa varianter. En bild av hur ett armband ser ut i arbete finner du längst ned på denna sida med bilder från hennes bok.

Beaded Treasures en guldgruva, men du kan även lära dig finger-weaving från några andra håll, speciellt om du mest är intresserad av grundteknikerna. Robins bok är tyvärr kanske inte så lätt att hitta i en vanlig bokhandel heller (jag köpte mitt ex från Stitch n' Craft). Ett fint halsband fanns i Bead & Button June 2006, Pretty in Pearls av Sheila Cleary och Jill Cremer. Har du inte tidningen och inte vill köpa den kan du köpa bara mönstret för en billig penning från B&B. Föredrar du gratis instruktioner så finns det några, men med dåligt bildmaterial tyvärr, hos HGTV, DIY Network, Bead Arts blogg samt på forumet Wet Canvas. Som du märker kallas tekniken på några av dessa sidor för needle-weaving eftersom de använder en nål inte minst för att plocka upp pärlor (Robin stärker sin tråd i Fray Check). De två senare länkarna är inspirerade av Robins bok och troligen de som ligger närmast hennes instruktioner bland de fyra.


Varianter av needle-weaving med pärlor
Teknikerna ovan kan sägas vara en förenklad variant av needle-weaving. Det finns även mer komplexa sätt att "nålväva". Eftersom jag ändå är inne på ämnet passar jag på att presentera dessa varianter. Hos Needleweaver's Studio hittar du instruktioner till ett halsband och hos Beadwrangler textinstruktioner till en liten väska. Den senare sidan förutsätter att du kan grunderna i tekniken redan. Även detta enkla halsband kallas för needle-weaving, men skiljer sig en del från de projekt som nämnts tidigare. Mer om just denna teknik finner du här.

Du kan skapa armband som påminner om det ovan i en närbesläktade väv-/flätteknik. Se Korsflätade armband. Där arbetar du med två trådar istället för en.

Tekniken med att väva tråd kring andra trådar kan även användas i metalltrådsarbete, som en lite enklare variant av basket weave. Se till exempel Eni Okens Rainbow Wrap Ring eller Woven Hearts Pendant. För mer trådarbeten i denna teknik bör du dock söka på just basket weave och inte finger- eller needle-weaving.


Om mitt armband
Armbandet ovan har jag gjort i finger-weaving. Dock har jag till skillnad från exempelvis Robin Atkins valt att använda endast en tråd till varje sida och en separat tråd som vävare (du förstår vad jag pratat om när du läst hennes instruktioner). Jag tänker inte gå in på steg-för-steginstruktioner här utan bara peka ut vilka variationer jag gjort.

Till att börja med så klippte jag 1 mm vaxad bomullstråd ungefär tredubbla längden på det färdiga armbandet. Sedan vek jag tråden dubbel och klämde fast den i en skruvtving med skyddsklampar, ca 1 cm in. Detta blev låsöglan. Eftersom jag inte trär pärlor på vävaren så behöll jag den på pappskivan den var lindad. Vävaren är samma vaxade bomullstråd.

Jag lät ca 2 cm av tråden ligga längs ena "benet" (=ena tråden som vävs kring) med änden bort från öglan. Sedan vävde jag så att denna trådända hölls mot benet. Fortsatte väva tills jag kände att tråden inte skulle gå upp och klippte av änden. Fortsatte väva totalt ungefär 8 varv då jag satte på en pärla. Jag höll pärlan så att den såg ut som ett kors. Trädde ena benet genom ett hål och andra benet genom nästa hål. Titta noga på bilden så tror jag det syns hur jag gjort. Vävaren löper på undersidan av pärlan. Och sedan fortsatte jag väva och trä på pärlor hela armbandets längd. Sist sydde jag in vävaren (se Robins bok eller Cleary & Cremers projekt för förklaring hur du gör detta). Eftersom vävaren är så tjock är det bäst att använda en "spöktråd" (Robins bok igen) eller gå tilbaks och lösa upp väven, trä genom vävaren och sedan gå tillbaks och spänna väven. Dra åt vävaren och klipp av.

Jag avslutade armbandet innan "benens" slut och trimmade dessa i lagom längd för att kunna knyta dem om öglan. Ett annat alternativ hade varit att trä på en pärla eller knapp med ögla på baksidan för ett lite mer traditionellt lås som är lätt att knäppa av och på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails