Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

tisdag 29 juli 2008

Verktyg: Mönsterjig

Idag tänkte jag ta upp ett verktyg som för vissa är ett välanvänt hjälpmedel men som för andra mest blir en hyllvärmare. Jag tillhör de senare: som nybörjare köpte jag en jig som jag använde en del, men med tiden har jag tagit fram den allt mer sällan. Oftast föredrar jag att istället forma tråden på frihand med en rundtång, men någon gång har det hänt att jag föredragit jiggen. Men mer om det senare.

Vad är då en mönsterjig? En jig består av två delar: en platta med hål i, vanligen gjord av plast eller metall, samt pinnar i olika diametrar. Pinnarna, som kan ha olika omkrets, sätts i hålen på plattan i olika mönster och så böjer man tråden kring dem. Jiggar säljs under olika namn och det finns också flera märken, bland dem är Wig Jig och Thing-a-ma-Jig de som oftast brukar dyka upp. Vanligen är hålen i jiggen uppradade i ett rutnät, men Wig Jig har även runda jigplattor där hålen går i cirklar. Tänk på att jiggar finns i olika prisklasser -- och därmed också olika kvalitet.

Du kan också göra din egen mönsterjig med exempelvis en träbit som bas. Antingen borrar du bara hål för ett mönster eller så gör du ett helt rutnät. Vill du göra en rund platta eller kombinerad så kanske det är användbart att låta dig inspireras av mallarna från WigJig (scrolla nedåt på sidan för länkar). Instruktioner till hur du gör en jig kan du hitta hos JagWear och Golden Knots.

För nybörjaren så rekommenderar jag Wig Jig University. Där hittar du allt från grundtekniker till smyckesprojekt med jig. Du hittar även tips om vad du bör tänka på när du ska välja jig (håll bara i åtanke att de själva är tillverkare av den jig de är mest positiva kring). Även hos JagWear finns en del jigmönster att testa och har du tur får du även några mönster med jiggen när du köper den. Det fick jag med min Thing-a-ma-Jig.

Åter då till det jag nämnde i början: är jiggen användbar eller inte? Själv har jag som sagt inte använt mig jig så mycket de senaste två åren, men det är också en fråga om personligt tycke huruvida en person tycker om jiggar. Har du inte provat att använda en jig förut är det bästa nog att du själv testar om det passar dig eller inte. Ett bra tips kan vara att låna någon annans jig eller köpa en billig först för att se om det är något du vill satsa på. Nedan följer för- och nackdelar med en jig:

+ Enkelt att få många komponenter i samma form och storlek
+ Kräver inte lika mycket erfarenhet för att få snygga resultat
+ Kul att arbeta med
+ Går relativt snabbt att göra komponenter
+ Det går att göra många olika mönster, varav vissa ganska avancerade

- Du kan inte helt anpassa storleken på dina komponenter utan är bunden till rutnätet
- Det kan vara svårt att få tråden att lossna från pinnarna utan att ta loss dem från plattan
- Vissa modeller är av dålig kvalitet
- Pinnarna är inte alltid stabila
- Man tröttnar efter ett tag
- Till skillnad från att använda tänger tränar du inte upp dina färdigheter i att forma tråd med tänger och händer

Fler plus och minus finns -- berätta gärna vilka dina erfarenheter, positiva eller negativa, är.


Själv tycker jag fortfarande att det finns tillfällen då jiggen är behändig, men jag föredrar tänger för att det inte är så pilligt, jag övar upp min hantverksskicklighet samt jag kan göra mycket mindre (och friare) komponenter än med jiggen. Att använda en rundtång kräver övning för att kunna hålla resultatet snyggt och uniformt, men å andra gäller det allt här i livet. Vill man bli duktig finns inga genvägar! Det finns lite tricks för att få bra resultat. Dels kan du markera på din rundtång var på den du ska böja tråden och därmed alltid få lika stora öglor/böjar. Det finns även en specialrundtång som inte har koniska käftar utan runda i olika etapper. Dels kan du arbeta med två trådar sida vid sida för att de ska bli identiska i form -- passar bra t ex vid örhängestillverkning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails