Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

söndag 31 augusti 2008

Mönstertips: Smyckestillverkning för scrappare


Med anledning av att Beading Daily fram till den 5:e september erbjuder ett gratis projekt från Melinda Bartas nya bok Costume Cool Jewelry (Interweave) blev jag inspirerad att skriva om smycken med material från scrapparnas och kortmakarnas värld. Jag scrappar inte, men att scrapping och korttillverkning blivit populärt har betytt att jag hittat många nya saker att samla på som vackra papper och brads. Saker som faktiskt kan användas till smycken. Nedan följer tips på material som kan användas av smyckestillverkare och pärlare likväl som scrappare.

Rub-ons (gnuggisar): Melinda Barta gör annorlunda berlocker genom att dekorera dem med rub-ons, som skyddas med en matt skyddslack (akrylbaserad). Hämta projeket från Beading Daily eller läs mer i hennes bok. Observera att du måste registrera dig på sajten för att hämta hem projekt/mönster. Fotnot: min erfarenhet är att även låtsastatueringar kan användas på liknande sätt (jämför Donna Westfalls polymerpärlor). När jag var liten, men gammal nog att tycka de var slöseri att använda tatueringarna på kroppen, brukade jag föra över dem på små plastaskar och liknande.

Brads: Ovan syns ett mockaarmband som jag dekorerat med brads, ungefär som man kan använda dekornitar. Armbandet är köpt på Perles & Co och kom färdigt med hål. Du kan annars göra egna hål med en håltång eller kniv. Benen kan vara rätt vassa så sy helst fast ett foder på insidan av armbandet så blir inte handleden skadad eller irriterad. Andra typer av smycken du kan göra med brads beskrivs hos exempelvis Patty's Stamping Spot och StampVamps.com. Se även Manekis länkar och distansbommar av brads.

Designark: Vackra papper kan användas till mycket. Jag har decoupagat bland annat platta pärlor och hängen med dem (se rospärlan t h på bilden ovan). Använd flera lager lack över dem då de utsätts för slitage när de bärs. Designark passar bäst för platta ytor, inte välvda eller sfäriska då arket är svårt att böja. Vill du inte decoupaga så kan du göra som Panduro och fästa pappersbiten med dubbelhäftande folie på baksidan av ett genomskinligt (akryl)hänge. Testa även samma sak med platta glashängen för mer tyngd. Det står inte, men jag rekommenderar att baksidan skyddslackas för att stå emot fukt.

Stämplar: Stämplar kan dekorera det mesta. Egna polymerpärlor med eller utan färg, silverlerehängen, glasbitar för mellandelar, krympplast, soldered pendants (se även mitt tidigare inlägg), kapsyler, "sliders", eller hängen av kristall. Testa även att stämpla köpta pärlor. Som exempel. Och då pratar jag bara smyckestillverkning! Tänk på att använda alkoholbaserade stämpelfärger som exempelvis StazOn när du stämplar på glas och liknande.

Stickers/klistermärken: På bilden har jag dels använt bubbelstickers som dekoration på en taguapärla och dels till en ring. Ringen är gjord genom att en sticker placerades i en ringstomme med kant i lagom storlek. Sedan hällde jag över icke-gulnande epoxyharts (använd epoxylim eller harts från exempelvis Kinn). Obs! Arbeta i ett välventilerat rum fritt från barn och husdjur. Låt limmet härda helt, inte bara torka. Även vanliga stickers kan användas. För fler idéer på hur du kan använda klistermärken, se jewelrymaking.about.com.

Gem med berlocker: Gem är enkla att göra armband av, enradiga eller flerradiga. Med udda form och berlocker på blir de roligare. Gemen kan även länkas på en armbandskedja istället för vanliga berlocker. Du kan också fästa pärlor på gemarmbanden eller klä gemen med papper.


Andra användbara material är exempelvis tygblommor som blir fina hängen, dekorband som exempelvis kan limmas eller sys på ett mockaarmband (se bild), knappar som kan användas som pärlor eller berlocker, blandande garn/fiber som kan användas till japanska snoddar (kumihimo). Med mera, med mera. Endast fantasin sätter gränserna. Har du några andra exempel så dela gärna med dig!

Tänk dock på att materialen är inte gjorda för att användas som smycken så vissa är hållbarare än andra. Metallen omfattas inte av EU:s nickeldirektiv så testa innan du gör smycken för att sälja eller om du är allergisk.

2 kommentarer:

  1. Hejsan! Jag håller på att göra ett eget armband till mig. Men jag vet inte riktigt hur jag ska knyta! Armbandet ser ut ungefär såhär, samma upplägg(http://www.cocoo.se/web/article.asp?artID=6474) Jag undrar då om du skulle kunna vara så underbar att förklara hur man knyter dessa knutar! :D

    Tack på förhand
    http://GiselaAxelssson.blogg.se

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Det där ser ut att vara en typ av knut jag bl a skrivit om i detta inlägg. och då kanske speciellt den dubbla knut som t ex beskrivs på denna sajt. Den kan nämligen varieras från en enkel överhandsknut till mer komplexa "flerradiga" knutar. Det finns även en variant på den kinesiska knappknuten i inlägget jag länkade till. Den är lite dekorativare, men inte så svår att göra som det kanske verkar.

    SvaraRadera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails