Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

torsdag 28 augusti 2008

Mönstertips: Svarta smyckesdelar i akryl och metall

Jag nämnde innan idag att Panduro nu sålde smyckesdelar i svart akryl och särskilt gillade jag hängena. Den händige -- då talar jag både till dig och mig skulle jag tro -- kan göra egna smyckesdelar i samma dramatiska färg och material.

I Beads & Beyond March 2008 fanns ett projekt där man gjorde chandeliers i svart krympplast. Du kan se bilder på dem här (bläddra till slutet). För fler smyckesidéer med krympplast se Smycken av krympplast. Se även dessa "goth/skräckromantiska" ringar. Svart krympplast är inte helt vanlig, men finns hos bland annat InkyWings och Panduro.

Vill du inte använda krympplast kan ett alternativ vara akrylplast från Slöjd-detaljer, vilken kan sågas, borras, böjas och svarvas. Eftersom den inte krymps kan du arbeta i "naturlig skala" till skillnad från krympplasten där du får räkna med att motivet förminskas en hel del under uppvärmningen. Däremot är krympplast enklare att arbeta med. Finns dock ej i svart. Deras polystyrenplast finns i svart, men hur bra den lämpar sig till smycken vet jag inte...

För pärltillverkning i plast, se även inlägget Krympplast, harts, UTEE och andra plaster.

Föredrar du att arbeta i metalltråd så finns det flera svarta alternativ. Vanligast är färgad koppartråd, som du kan hitta i många pärl- eller hobbybutiker, men det finns även till exempel anodiserad aluminium i svart. Tänk på att det svarta ligger på ytan och liksom annan färgad eller pläterad metall kommer färgen att försvinna vid någon tids slitage -- hur länge det dröjer beror på material och kvalitet. Även järntråd kan svartglödgas för smycken. Om den ska användas till smycken måste tråden torkas och vaxas före användning. Vaxningen får sedan upprepas då och då eftersom den nöts bort med användandet. För idéer kring smyckesdelar i metalltråd, se Wig Jig University.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails