Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

måndag 6 oktober 2008

Manekis projekt: Swarovskihalsband






Detta halsband brukar jag kalla 'mitt första swarovskihalsband'. Det var ett av de första halsband jag gjorde i metalltråd -- och det gav mersmak. Som det brukar vara är jag idag inte eld och lågor över min nybörjardesign, men samtidigt har jag fått förfrågningar av andra som har velat låna av den och jag vet av egen erfarenhet att det är ett bra nybörjarprojekt. Så därför delar jag nu med mig av instruktionerna till detta lilla festhalsband.

Tänk på att detta var en tidig design och den är på inget vis fulländad. Det finns detaljer jag idag skulle gjort annorlunda, men jag väljer ändå att beskriva originalhalsbandet och lämnar modifikationerna till dig. Se mitt halsband som en skiss som du kan utveckla, inte som ett färdigt mönster.

Har du inte arbetat med en jig tidigare så kan du få många bra tips från Wig Jig University. En bra video för nybörjare kan du hitta här. Jag kommer att hänvisa till videon då det är lättare att se hur det görs än att läsa sig till det. Jag "förutsätter" också att du kan göra en snurrögla, om inte se instruktioner hos Designshop eller på YouTube. Samt att du kan öppna och stänga motringar på rätt sätt, se bild här. Mönsterjiggar kan se lite olika ut och ha olika avstånd mellan hålen beroende på modell. Du kan därför behöva modifiera mitt mönster för att inte länkarna ska bli för långa eller missformade. Gör några testlänkar först för att kontrollera att de blir lagom stora.


Material:

0,8 mm mjuk eller halvhård metalltråd av valfritt slag
10 hattpinnar
motringar, ung. 4-5 mm yttre diameter
16 swarovski 4 mm bicone, färg A
25 swarovski 4 mm bicone, färg B
1 swarovskihjärta 10 mm, färg A
1 kroklås, färdigköpt eller egentillverkat (se Gör dina egna lås)

Verktyg: mönsterjig, spetstänger, rundtång, avbitare, plattång med nylonkäftar

Teknik: Trådarbete/metalltrådsarbete/wirework/wire wrapping


1. Trä bicones på hattpinnarna. På hälften av dem trär du 1 A följt av 1 B. På resten trär du 1 B, 1 A, 1 B. Avsluta med snurrögla.

2. Hjärthänget: Klipp en bit metalltråd och böj enligt första skissen nedan, ungefär en tredjedel ned. b är den korta änden. Trä på hjärtat på ände b och böj tråden uppåt mot a och snurra fast. Var försiktig så att du inte skadar hålet på hjärtat, som kan naggas om man trycker för hårt. Trä på 1 st bicone i färg B och avsluta med en snurrögla.



3. Länkarna: För halsbandet på fotot krävs 20 st länkar. Öka eller minska antalet efter hur långt ditt halsband ska bli. Det är bättre att göra några extra länkar än att ha för få. Börja med att placera ut två 'piggar' på jiggen efter mönstret nedan. Klipp en bit metalltråd något längre än den färdiga länken. Gör en ögla och lägg den om den ena piggen med öppningen i öglan nedåt. För tråden från piggen till den andra och gör en ögla som går "uppåt". Ta loss från jiggen och kapa bort överflödig tråd så att båda ändarna ser likadana ut. Platta till länken med nylontången några gånger.


4. Mittlänken: Lägg jiggen på snedden och placera ut tre piggar. De första ska ligga på samma rad med tre hål emellan. Hoppa över en rad och lägg en pigg på nästa rad, mittemellan de två andra. Den länk kan du också variera efter eget tycke och smak. Gör en länk enligt samma princip som ovan. Öglorna ska båda ha öppningen nedåt. Trimma tråden och platta till med nylontång.



5. Sammanfogning: Länka samman länkarna med motringar. Börja i mitten med den stora länken och arbeta dig utåt sidorna tills halsbandet är lagom långt. Fäst låset. Fäst hjärthänget i den nedre öglan på mittlänken med en motring (du kan också trä den direkt på länken, men då måste du göra det innan du böjer till den). I de fyra första motringarna på varje sida av mittlänken fäster du biconehängena. I varje ring hänger du ett kort och ett långt hänge. Det korta hänget ska ligga närmast mitten.


***

Som du märker finns här mycket utrymme för förändringar och modifieringar. Du kan till exempel förändra mittlänken eller blanda olika enkla länkar på sidorna. Eller varför inte göra något annat än de enkla swarovskihängena? Hjärthänget kan också användas för att göra matchande örhängen.

OBS! Om du använder silverpläterad eller-färgad tråd, se till att den är av bra kvalitet och helst nontarnishbehandlad så att silverglansen inte mattas utan blänker i kapp med kristallpärlorna. Självklart kan du använda andra kristallpärlor än Swarovski (formerna jag använt finns också hos exempelvis Preciosa). Det är bara av gammal vana jag använder Swarovski.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails