Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

söndag 5 oktober 2008

Verktyg: Pärlnålar


Nålar används många gånger till pärlarbete, såväl för trädda smycken som sydda tekniker. Det finns speciella pärlnålar, som du kan hitta i olika varianter. Här tänkte jag presentera de vanligaste nålarna, men också ge tips på hur du kan göra egna pärlnålar. Hemmagjorda nålar använder jag främst vid "nödfall" eller för speciella ändamål, men mer om det senare.

Den nål jag först köpte som ny pärlare var en big-eye needle (de två underst på bilden). Den stora fördelen jag såg var det stora ögat -- jag hade att trä nålar. Nålen, som finns i olika längder, är relativt grov jämfört med andra pärlnålar så det passar bäst vid pärlvävning eller för att trä tråd genom större pärlor, t ex elastisk tråd eller organza. På den lilla, misshandlade nålen syns det stora hålet bra. Nålen är faktiskt mer öga än nål och består av två metalltrådar som lödats ihop i ändarna. Tyvärr är de här ändarna också de svaga punkterna: går nålen itu kan jag slå vad om att det var i fogen.

Min favorit är dock nålarna till vänster, tunna något flexibla pärlnålar från John James. Det engelska företaget tillverkar nålar av högsta kvalitet som passar för sydda tekniker. Det finns också pärlnålar av andra fabrikat, som ser ut på samma sätt som John James-nålarna. På bilden ligger nålarna jämte en vanlig broderinål längst till höger -- notera att pärlnålarna är betydligt tunnare och längre. Denna typ av pärlnålar kan delas in i två grupper: longs och sharps. De på bilden ovan är longs. Sharps används speciellt vid pärlbroderi då nålen ska sys genom ett tyg eller liknande.

Nålarna finns i flera storlekar och på samma sätt som med seed beads betyder en större siffra en tunnare nål. Nål nr 11 passar bra till seeds 11/0 och nål 13 fungerar till 15/0. En tabell över vilka storlekar som passar vilka pärlor hittar du på Pärlplatsen. Ett tips jag lärt från en engelsk pärlare är att om man syr med pärlor i blandade storlekar är den enklare att sy med den större nålen till man kommer till avsnittet med 15/0. Där byter man nål till den tunnare, men byter sedan tillbaks. Många upplever det nämligen som jobbigare för handen att sy med den tunnare nålen.

Ytterligare en typ av pärlnålar är den mjuka, supertunna nålarna i mitten av bilden. På engelska kallas de ibland flexible beading needles. De består att riktigt tunn metalltråd som tvinnats ihop. Nålsögat är stort, vilket gör det lätt att trä nålen, och eftersom metallen är så mjuk kommer ögat att "kollapsa" när nålen träs genom en pärla med litet hål. Nålarna passar speciellt till att trä sötvattenspärlor på pärlsilke eftersom pärlornas hål ofta är väldigt små samtidigt som pärlsilket är svårt att trä på en nål med litet öga. Nålarna räknas som engångsvara, men om du är försiktig kan du öppna upp nålsögat igen och återanvända nålarna -- även om du får räkna med att de blir ganska krokiga till slut. Om spetsen på nålen blir allt för krokig brukar jag helt sonika klippa av den. Nålen är alldeles för mjuk för att fungera bra till sydda tekniker annat än i nödfall.

Innan jag fortsätter till de egentillverkade nålarna skulle jag vilja ge några tips eller varningar:

  • Var beredd på att nålar är en förbrukningsvara. De går sönder då och då.Dra inte för hårt i en nål: nålsögat förstörs innan tråden går av eller pärlan spräcks.
  • Om nålen knappt går genom pärlan en gång så avstå från att använda pärlan eftersom de flesta sydda tekniker kräver att du ska sy genom samma pärla flera gånger. Slit inte i nålen.
  • Att trä nål på tråd kan vara klurigt, men jag har märkt att man snabbt blir duktig på det. Det stora tricket, förutom övning och tålamod, ligger i att trä nålen på tråden, inte tråden på nålen. Skulle du ändå tycka det är svårt: investera i en nålpåträdare (till höger på bild).

Att göra sina egna nålar

I 99 fall av 100 använder jag köpta nålar, men det händer att jag också tillverkar mina egna. Framförallt tillverkar jag nålar av typen i mitten och det framförallt av två skäl: de är väldigt enkla att tillverka och de färdigköpta nålarna har så kort livslängd att de är vanligt att jag står utan en användbar nål. Nål nr 2 från höger är ett exempel på detta. Du gör en sådan nål med en bit tunn metalltråd (0,3 mm eller tunnare beroende på pärlhålen), som du kapar något längre än den färdiga nålens dubbla längd. Exempelt på bilden är tillverkad i silverpläterad 34 G [0,16 mm] tråd.

Vik mitten av tråden över en tunn rund form, t ex yttersta spetsen på elektronikrundtång, en tjock nål eller rund tandpetare, så att en ögla bildas. Tvinna ihop de två benen hårt. Enklast går det om du viklar "benen" utåt, håller ena handens tummer och pekfinger över det ställe där trådarna tvinnas ihop och sedan snurrar nålen med andra handen. När du kommit en bit ned flyttar handen med. Använd en platt- eller spetstång om du tycker det är svårt att få grepp om tråden. Räta ut nålen genom att dra den genom en plattång med nylonkäftar 1-3 gånger. Avsluta med att klippa av trådändarna så nålspetsen blir rak. Se till att du har tvinnat så hårt att trådarna håller ihop.

Du kan också göra andra provisoriska nålar för nödfall. Till höger syns en nål jag tillverkade av en stump 1 mm silverpläterad tråd jag hittade när jag skulle trä organzaband genom några storhåliga pärlor. Nålen är inte någon riktig nål utan jag har bara vikt en bit av tråden över bandet och klämt åt. Det är absolut ingen vacker nål, men den fungerade till det den skulle. Och har man inga andra nålar så får man ta vad man har, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails