Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

onsdag 19 november 2008

Lästips: Böcker för dig som gillar kristall och facetter

Gineke Root: Van Kraal tot Sieraad (2004, Cantecleer)
Christine & Sylvie Hooghe: Crystal Beaded Jewellery (2004, Search Press)
Valérie Rohn: Pampilles ambiance déco (2006, LTA Décoration)
Leane de Graaf : Kralenfantasie/Perlenphantasie/Beadfantasy/Féerie de Perles (2005, Leane Creatief) m fl [hela serien]

Fyra titlar, fyra språk. Och fyra väldigt olika böcker. Jag tänkte börja med den som skiljer ut sig mest, Valérie Rohns bok som inte är en smyckesbok. Istället handlar boken om hur du kan använa dig av swarovskikristaller för att göra ljuslyktor, servettringar, julgransprydnader, solfångarhängen, girlanger, mobiler och annat för ditt hem. Formatet för tankarna till en coffee table book. Liksom de stora bilder som täcker varje högersida. På vänstersidorna beskrivs i ord och bild hur projekten ska göras. Oftast är de relativt enkla att förstå utifrån bilderna och alla pärlor och materiallistan kompletteras med bilder på pärlorna så du behöver inte kunna franska för att få ut något av den här boken. Boken passar dig som älskar Swarovski och vill gör ditt hem lite mer glamoröst. Här är swarovskikristall inte lika med futtiga (och billiga) bicones: Valérie använder ofta både metallinfattade smyckestenar och hängen.

Vi ska hålla oss kvar i Frankrike, men en bok som jag har läst den engelska utgåvan av: systrarna Christine och Sylvie Hooghes bok. Detta är en bok för dig som vill glittra. Kristallerna, främst bicones, spelar huvudrollen här. Boken är uppdelad på smyckeset, som kan vara allt från armband och matchande örhängen till hela set från ring till halsband till hårkam. Tekniker som används är främst olika typer av cross-weaving (så som fyrkantsteknik och hana-ami). Svårighetsgraden varierar från nybörjarprojekt till liter mer komplexa kreationer, som kräver lite mer övning och tålamod. Stegen förklaras i text och tydliga illustrationer.

Gineke Root, Holland, har skrivit Van Kraal tot Sieraad och jag kan redan nu säga att jag kan inte läsa språket. Vissa ord påminner om tyskan och svenskan, vilket underlättar lite, men detta är alltså inte en bok jag faktiskt läst utan snarare lärt från foton och illustrationer. Boken är i hög grad textbaserad så om du inte kan språket är det inte en bok att rekommendera nybörjare. Men om du å andra sidan kan grunderna så har du här en bok med mycket varierande pärlsmycken. Firepolished, krysspärlor/rose montees samt i viss mån kristallpärlor är återkommande vilket är anledningen till att jag tar upp boken här. Modellerna är väldigt varierande, vilket omslaget kanske ger en indikation om. Här finns svävande halsband, smycken av tvinnad metalltråd, länkat av olika slag samt smycken i en form av cross-weaving med picoter. Det är speciellt denna del, från sidan 61 och framåt, som jag föll för. En fin mix av krysspärlor, firepolished och seeds. Denna del är också delvis illustrerad med teckningar så du kan lära dig tekniken utan att läsa texten.


Slutligen vill jag också tipsa om Leane de Graafs fyrspråkiga pärlhäften som finns i en hel serie. På bilden ovan ser du tre av dem: Kralen Magie, Kralenfantasie och Ringen. I tydliga illustrationer visar hon hur du kan skapa smycken med glaspärlor, firepolished, bicones, metallinfattade smyckestenar och krysspärlor. Tekniken är främst olika sorters cross-weaving och en del smycken är lite av ”variationer på ett tema”, vilket känns speciellt om man har flera av häftena. Jag måste dock påpeka att sedan jag kom över dessa häften har hon dock skrivit fler, varav några har delvis annorlunda inriktning. Modellerna är oftast enkla nog för en nybörjare, men även tillräckligt intressanta för vana pärlare. Plus också för att modellerna oftast visas i olika färgsättningar och ibland olika mönster.

Jag köpte dessa häften på en stormarknad där de stod bland Gütermanns pärlor (sybehörsavdelningen), men se även Leane Creatiefs hemsida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails