Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

måndag 3 november 2008

Mönstertips: Fladdermöss och drakar


Då jag redan skrivit om mitt favoritdjur nr 1, katter, passar jag på att hedra mina andra älsklingsdjur, drakar och fladdermöss, dagen till ära (det är min födelsedag idag så jag vill skriva om något som ligger mitt hjärta nära).

Det finns massvis med gulliga och vackra pärlor, hängen, knappar och andra smyckesdelar med drak- och fladdermusmotiv. Allt från keramikpärlor till äkta silverlås -- och inte minst finns det underbara lampworkpärlor av drakar samt välsnidade ojimepärlor. Vi har också sådan tur att draklandet framför andra, Kina, också råkar vara det land i världen där flest pärlor tillverkas så naturligtvis producerar de en del drakpärlor (i Kina är också fladdermusen en symbol för långt liv så inte heller den är helt bortglömd av pärlmakarna). Men det ska jag tyvärr inte ta upp mer här utan idag fokuserar jag på mönster och projekt. Främst blir det sydda tekniker eftersom det är vad jag mest funnit.

Fladdermöss
Vi börjar med de små bevingade sötnosarna och en gullig sak i ponnypärlor samt ett mönster för säkerhetsnålar. Ett kul pärlplattemönster hittar du här. Gillar du pärlvävning (eller square stitch) hittar du två mönster hos Loisirs d'Aline. Två enkla peyotemönster hittar du hos Bella Online respektive beadwork.about.com. Missa inte heller de vackra betalmönstren Bats och Moon bat.

Sötaste -- och lyxigaste -- fladdermusen görs i swarovskikristaller, se mönster hos Kiwa. Annars verkar örhängen och armband vara populära för den som vill göra fladdermussmycken. Se t ex Fusionbeads blå månarmband eller Shala Kerrigans dramatiska svarta och röda "hand flower". Bland betalmönstren finns Susan Mandels spännande diamantrutiga armband. Och örhängen finns det ännu mer av. Gratis instruktioner för fladdermöss med "blodsdroppar" kan du hitta hos Vicki Star och hos bead-patterns.com hittar du bla några som hänger uppochned och ett par i brick stitch. Du hittar även ett set med halsband och örhängen samt ett mönster för att klä en tändare. Du kan också göra smycken med fladdermuspärlor eller -berlocker som i tuffa "Bat Girl" Bracelet , söta Spooky Bat Earrings eller dessa enkla örhängen. Enkla draksmycken finns också, som Artbeads stilrena unisexhalsband, R&T:s tuffa rakuhänge (notera hur lädersnöret avslutats) eller FMG:s glada fuskturkoshalsband.


Drakar
Och där med kom vi in på de stora bevingade sötnosarna (jo, visst finns det små drakar, men de flesta är vanligen större än en liten fladdermus). Vi börjar med lite tredimensionella pärldjur: lila bevingad drake, storfotad grön drake samt en kinesisk drake. Missa inte heller denna 3D-drake i peyote och brick stitch. En hel familj tvådimensionella drakar hittar du här. Och ännu en söt drake finner du hos Chimera Dragonfang.

Föredrar du att skapa smycken så har Shala mönster till ett coolt armband samt ett vävt halsband i så kalla "split loom"-teknik. Bland betalmönstren vill jag speciellt hålla fram Kerrie Slades Dragon Alert (från Bead & Button October 2008) och Sigrid Wynne-Evans armband Medieval Bracelet. Se även örhängena Dragonets, maffiga halsbandet Flower Guardian, dessa färgglada drakband samt cabochonsetet Fairy Dragon. Missa inte heller Dragon på Unique Beaded Jewelry, som har flera drakmönster, och Sarah's Beading Obsession som även har andra mönster än till smycken (men som jag inte har någon erfarenhet av som köpare).

Det finns också många sydda mönster med drakmotiv, ta t ex denna eldsprutande drake, denna blå skönhet, en vit draksilhuett, två eldiga kinesiska drakar eller ett kärlekspar. Längst ned på Kimberly Chapmans mönstersida finns ett "yin-yangdrakmönster" samt två gående drakar, som du kan sy ihop till en ask om du vill. Bland betalmönstren finns bl a ett tribalmönster, walesisk drake, klassisk kinesisk, stiliserad keltisk stil, draksköld, blå babydrake, knasig drake, tribalaktigt drakhuvud i svartvitt och färg, "jordig" flygande drake, dubbeldrake (med cabochoner) samt melankolisk närbild på draköga. Du hittar än fler motiv om du själv söker på sajten.

Och, avslutningsvis, eftersom det snart lackar mot jul: varför inte pärla en julgranskula?


PS! För mer inspiration: bildgoogla på t ex dragon jewelry eller bat beads. Du hittar även mycket sött, vackert och dramatiskt på DeviantArt: draksmycken respektive fladdermussmycken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails