Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

lördag 29 november 2008

Mönstertips: Vänskapsband


När jag gick på mellanstadiet knöts jag då och då s k vänskapsband av broderigarn. Kanske dags att ta upp det igen? Denna hobby, som attraherar både killar och tjejer.

På engelska kallas armbanden för friendship bracelet eller brazilian bracelet. Det senare då armbanden har sitt ursprung i Cental- och Sydamerika. Enligt All About Jewellery Making, citerandes en bok i ämnet, finns det en legend knuten till armbanden. Personen som får ett armband av sin vän ska i det ögonblick denne knyter armbandet om handleden önska något. Sedan får armbandet inte tas av utan bäras tills det nöts av. I det ögonblicket kommer önskningen att infrias.

Tekniken som används till vänskapsband är några få makraméknutar, som även är desamma som används i cavandoli knotting (se Makramé med mera): dubbla halvslag och reverserande halvslag. Den enklaste varianten av mönster är det randiga som skapas genom att använda trådar i olika färger och knyts med dubbla halvslag från vänster till höger -- eller tvärtom om du tycker det är enklare. För instruktioner, av en svensk men på engelska, se denna nybörjarguide (pdf). Han har även gjort en instruktionsvideo som du hittar på YouTube. Därifrån kan du också hitta till än fler videor.

Svenskspråkiga instruktioner till olika vänskapsband hittar du hos Järbo Garn (pdf) samt även här. Mönster, forum och galleri om vänskapsband hittar du hos ovan nämnde Stefan Hedmans sida Friendship bracelets samt Heather's Friendship Bracelets. Se även tjeckiska Náramky přátelství, där du bl a hittar ett drakmönster, och How-to-make-jewelry.com. Eftersom det trots allt är en pärlblogg så måste jag också speciellt nämna Freundschaftsbaender.at där det finns instruktioner till vänskapsband med pärlor (under Muster=mönster). Samt även andra mönster så klart.

Varianter: Det finns också en del andra typer av armband som kallas för vänskaps- eller kompisband, t ex armband av slät- eller spiralknutar eller lindade armband. De senare har jag själv också gjort i syslöjden, men har inte hittat instruktioner att dela med mig av. Kanske att jag skriver några själv i framtiden. Tills dess kan du se en bild på denna version här. Jag har även sett japanska snoddar -- dvs enkla varianter av kumihimo -- och tvinnade armband som kallats för vänskapsband. Jag har skrivit mer om japanska snoddar här.


*Credits: Foto från rbatina (Flickr).*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails