Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

söndag 30 november 2008

Mönstertips/lästips: "Ribbon flower jewelry"




Då och då tycker jag om att skapa smycken med blommor sydda av band. Det började med att jag använde färdiga tygblommor från sy- och hobbybutiker, men snart ville jag använda vackrare blommor, vilket ledde till att jag upptäckte ribbon flowermaking, som används främst till att skapa dekorationer till damhattar eller, förr, till klänningsdekor. Blommorna kan dock även användas till smycken.

Jag ska inte gå in på alla instruktioner till blommor som finns på nätet, utan vill istället ska jag tipsa om lite smyckesinstruktioner. Helen Gibb, vars böcker jag lärt mig de flesta blommorna från, är en återkommande gäst hos Carol Duvall Show. Instruktioner till det hon gjort där hittar du hos HGTV. Främst är det saker för hemmet, men du hittar också Ribbon Flower Brooch, Ribbon Pendants och Ribbon Rose Pin. Smycken är annorlunda och romantiska med inspiration från gågna tider.

För bättre steg-för-steginstruktioner, bilder och andra smycken, se Helen Gibbs böcker och DVD. Själv rekommenderar jag gärna The Secrets of Fashioning Ribbon Flowers. Heirlooms for the Next Generation (1998, Krause Publications), som är boken jag använt. Hon har även skrivit några nyare böcker. Nämnda bok kan vara svår att hitta då den är slutsåld, men Helen Gibb säljer den på sin hemsida om du inte vill köpa begagnat. På hemsidan säljer hon även andra av henne författae böcker, material samt kit till andra smycken. Väl värt en titt för romantikern som vill göra något annorlunda och feminint.



3 kommentarer:

  1. Oj vad fin den var, din pensé!!

    Jag var egentligen ute och letade efter vad för slags jaspis (tror jag) det är jag har hemma, och så hamnade jag här... Alltid lika trevligt! :)

    SvaraRadera
  2. Tack! :-D Jo, jag gillar att göra ribbon flowers -- det finns några fler exempel bland mina bilder på Pärlplatsens galleri (något ligger i utmaningsgallerierna).

    Det är väl nästan alltid så med nätet: man ska kolla nåt och så hamnar man på en sida man inte tänkt -- och hittar något annat av intresse istället. ;-)

    Nu kanske du redan hittat din sten, men har du kollat R&T:s Gemstone Beads Index? Där finns bilder på en hel del olika jaspiser bl a. Även FMG har ganska många olika sorter i sin butik att jämföra med.

    SvaraRadera
  3. Hej Maneki! Ett härligt romantiskt smycke. När jag började med sidenbandbroderi, beställde jag ett antal böcker, bl a en av Helen Gibbs. Jag blev besviken när jag upptäckte att den inte handlade om broderi.Men samtidigt blev jag trollbunden av de vackra blommorna.När jag hittar riktigt vackra vintage-sidenblommor köper jag dem för att ha som brosch eller i håret. Ditt smycke inspirerar mig till att prova att tillverka sådana själv. Ditt smycke med penseen
    är så vacker och lagom gammaldags.

    SvaraRadera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails