Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

söndag 16 november 2008

Nyheter: Charlottes i Sverige samt kedjor i solid koppar och anodiserad niob

Charlottes, som du kan läsa mer om här, är inte särskilt vanliga i Sverige. På sistone har dock Pärltorget tagit in ett mindre urval av såväl tjeckiska som japanska charlottes. Av de tjeckiska finns totalt 16 artiklar uppdelat på storlekarna 8/0, 11/0, 13/0 (egentliga charlottes) och 15/0. De japanska är alla i storlek 15/0 och finns i 8 färger.

Något annat som ofta är svårt att hitta är kopparkedjor som inte bara är pläterade. Fru Pärla har en, men i övrigt är det skralt. Nu presenterar dock FusionBeads dussinet nya kedjor i "pure copper" som komplement till sina kopparpläterade varianter.

Även kanadensiska The Ring Lord har en kopparkedja, vilket för mig in på att jag just sett att de säljer kedjor i anodiserad niob. Niob är liksom titan en allergivänlig metall och finns redan i andra smyckesdelar samt tråd.

2 kommentarer:

  1. Beaded Jewellry har ju charlottes också. Så vitt jag vet har de haft det ett tag och de finns väl i Sverige?

    SvaraRadera
  2. Ja, år 2010 är det inte så svårt att hitta charlottes i Sverige, men jag kan lova att det inte var lika lätt 2008 när jag skrev texten. Charlottes var något många pärlare saknade i landets pärlbutiker -- jag vet för jag var en av dem som diskuterade detta och efterfrågade charlottes i flera år. Vid den tidpunkt jag skrev detta fanns inte ens butiken Beaded Jewelry: den startades hösten 2009. Så 16 november 2008 var Pärltorget ganska unika i Sverige, att de som (troligtvis) första svenska pärlbutik tagit in charlottes hade ett visst nyhetsvärde.

    Jag uppdaterar inte gamla inlägg för att lägga till nya inköpsställen -- det är viktigt att tänka på att nyhetsnotiserna ska inte ses som kompletta köpguider, som tipsar om alla tillgängliga säljare idag, utan som just enskilda notiser, skrivna vid en viss tidpunkt. Alla inlägg jag skriver ska ses i ljuset av den tidpunkt de publicerats. Jag har inte skrivit allt som står på bloggen idag, många artiklar är numer flera år gamla. Informationen kan bli daterad med tiden, den kan förlora en del av sitt värde. Det bör man alltid hålla i minnet när man läser en blogg, tidning, hemsida eller vad det än är: texten behöver inte spegla situationen så som den ser ut just när den läses eftersom det går tid mellan det att en text produceras och att den läses.

    Likadant är det med många gamla inlägg på bloggen, bl a det där jag skrivit om akrylblommor. De fanns knappt i Sverige vid den tiden, men nu har "alla" dem. Något som bl a påpekats i kommentarer lång tid senare. Utbudet i pärlbutikerna ändras fort när intresset för en produkt väl finns och det som var svårfunnet för ett år sedan tillhör standardsortimentet idag.

    För den bästa uppdaterade informationen bör man alltid fråga på forum, surfa på nätet eller på andra sätt få "dagsfärska" rapporter om var man kan köpa en produkt.


    (Det blev ett långt svar, men eftersom jag fått en del kommentarer av detta slag -- varav de flesta gör reklam för enskilda butiker -- så tyckte jag det var bra att reda ut varför mina texter ser ut som de gör. De är "barn av sin tid".)

    SvaraRadera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails