Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

söndag 28 december 2008

Mönstertips: Stickade smycken i allmogestil


Förra året läste jag i tidningen Land om en kvinna, Catarina Gunnarsson, som gjort en serie smycken stickade i klassiska nordiska färger (rött och svart) med hyskor och hakar i samma stil. Annorlunda på flera sätt, tyckte jag, och ett intressant sätt att omvandla ett gammalt, traditionellt formspråk. Därför vill jag passa på och tipsa om att materialsatser till dessa smycken och accessoarer finns att köpa hos Slöjd o Hantverk i Färila. Väl värt en titt!

I butiken finns även andra materialsatser för textila smycken. Förutom ovan nämnda serie kallad Norrsken finns Vikingar och Diana samt danska Smycken. Fler smyckessatser är på väg. Mina personliga favoriter är de två förstnämnda, Norrsken (foto ovan) och Vikingar (foto nedan).


Butiken säljer f ö också en del riktigt fina metallknappar med filigranmönster -- dyra men vackra och lite ovanliga -- som passar för den knapptokige smyckesmakaren.

1 kommentar:

  1. Så vackert och annorlunda...men samtidigt välbekant. Vi har verkligen en kulturskatt att ösa ur för inspiration.

    SvaraRadera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails