Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

torsdag 4 december 2008

Pärltillverkning: Bahamiska sandpärlor

Jag hade aldrig hört talas om sandpärlor innan jag råkade snubbla över Dagny Sellorins instruktioner/artikel på Beading Daily. Men eftersom jag gillar lite annorlunda material så var det bara en tidsfråga innan jag tog upp dem här.

Sandpärlorna ska inte förväxlas med sand beads, som är ett alternativt namn på powder glass beads, dvs de pärlor som görs av krossat eller nedmalt glas i Västafrika. De bahamiska sandpärlor däremot är gjorda av sand. Tillverkningen är ett traditionellt hantverk på Bahamas, men intresse för det har minskat då det är något tidskrävande och omständligt att arbeta med. Först måste sanden rensas och kokas ren, men du kan hoppa över den processen genom att köpa fin sand från en butik med tillbehör för akvarier. Sedan blandas den torra sanden med papir maché-pulver och vitt lim, som arbetas ihop till en massa. Denna massa kan färgas med akrylfärg, vilket är vanligare än att den naturliga sandfärgen behålls.

Något noggrannare instruktioner hittar du i länken ovan. Tänk på att du måste registrera dig på Beading Daily för att ladda ned projektet, men det är kostnadsfritt och sajten är intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails