Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

tisdag 6 januari 2009

Shoppingtips: Shopping för drakälskaren


Som drakälskare jag är tänkte jag dela med mig av lite tips på butiker med drakrelaterade pärlor och smyckesdelar. Det blir dels sådant köpt och sådant jag fortfarande mest sitter och längtar efter att få köpa. Turligt nog för oss råkar det största landet för pärltillverkning också vara ett land där drakarna är många och omtyckta.

Jag tänkte börja med lite draklås, som inte är helt vanliga. Togglelåset i vikingastil kommer från Meleagris och kroklåset från Saki Silver, som säljs genom bl a Fusionbeads. Av lås som jag drömmer om måste jag nämna Shiana som säljer två typer av kroklås i sterling silver, vermeil (förgyllt silver) och rose vermeil samt Clas Meyers två lås. På eBay finns också två andra lås jag länge hållt ögonen på: detta instickslås samt detta flerradiga lås med drake och fenix. På eBay hittar man det mesta.

Och eftersom knappar kan användas på lås kommer jag osökt in på dessa. Tennknappen har jag köpt i en garnaffär i Lund. Hittar du inga i dina garn- eller sybehörsbutiker så se t ex Grunnebo garn. Den handmålade tjeckiska glasknappen köpte jag från Papers & Jewels (UK). Rent generellt skulle jag rekommendera eBay för den som vill köpa drakknappar: här finns allt från nygjorda plastknappar till antik metallknappar, som kan gå för svindlande belopp.

Från knappar till pärlor. Finaste tennpärlan kommer från Green Girl Studios (även den finns hos Fusionbeads). Cloisonnépärlorna i förgrunden kommer från Sirlig och finns i färgerna svartblå, vit och guld. Den handsnidade karneolpärlan kommer från en numer nedlagd pärlbutik, men liknande finns bl a på eBay i olika halvädelsten. Där finns också en del etsade pärlor, som t ex de här. Det finns också många talangfulla lampwork artists, som gör drakpärlor. De hittar du vanligen på eBay eller Etsy. Själv suktar jag över tyska Kristina Ellessons drakar. På Etsy fann jag även denna spännande cabochon med plats för smyckesstenar (hon har även några andra, annorlunda drakhängen i sin butik).

Kinesiska lyckodjur har dykt upp här och var. Draken är en av zodiakdjuren och därmed finns den i dessa kit. Men de säljs alltså främst som kit så du får en gris, apa, tupp mm på köpet. Vill du inte det så säljer Nordic Beads (Danmark) porslinsdrakpärlor i två storlekar. Från Kina kommer också några pärlor jag tycker mycket om, men tyvärr inte kunnat köpa än, nämligen ojimepärlor: handsnidade i trä (vanligen. Se t ex den här pärlan eller de här.

Den söta runda tennpärlan kommer från Rings & Things (USA), som även har drakpärlor i cinnober och peruansk keramik samt några berlocker. Vill du har ett lite annorlunda hänge har de en berlock i trä. En butik som har mycket för drakälskaren är Shipwreck Beads. Där hittar du allt från pärlor i kinesiskt ben och peruansk keramik till hängen i horn, lampwork eller halvädelsten och silver. Också Fire Mountain Gem har ett intressant kinesiskt utbud av pärlor (snidad turkos, cinnober, ben), men framförallt hängen och berlocker. Det är därifrån draken i den svarta cirkeln och den lilla beige pärlmordraken kommer från.

Den busiga drakberlocken och wyvern kommer inte från USA men väl Kanada och BeadFX. Se även deras pärlhattar för en drake från Penny Michelle (se också hennes hemsida där hon säljer dem i sterling, silver- respektive guldpläterat med eller utan pärla). Ett liknande hänge som wyvern finner du i Sverige hos Pagoni. Det stora pärlemorhängen är från brittiska All That Jazz och det laserskurna stålhänget -- utan värmepatina -- hos BeadsNeeds (UK). Håller vi oss i Sverige har Designshop två drakhängen i tenn från Cosmic Pewter: drak- och runslinga samt drake med röd sten. Ett coolt hänge finner du också hos Ziddharta.

På min önskelista står just nu att shoppa från Artbeads. Deras drakutbud är inte så stort, men omfattar en stor vacker "slider pendant", ett rustikt keramikhänge och några berlocker. Dessutom hittade jag just dessa läckra japanskinspirerade porslinspärlorna. Mums! Sedan måste jag passa på att tipsa om The Bead Cellar (UK), som jag köpt en hel del katter ifrån och som har några lite annorlunda berlocker i tibetsilver.

Överst i fotot ligger en stamping som jag köpt från Casa Jewelry (USA). I deras eBay-butik hittar du några olika drakmodeller i både antikguld och antiksilver. Som vanligt med alla pläterade smyckesdelar du köper från länder utanför EU, tänk på att allt inte når upp till våra krav på gränsvärde för nickel.

Ja, en sådan här lista går inte att göra fullständigt. Speciellt inte om den också ska vara läsbar. Men jag hoppas att du som drakälskande pärlare har kunnat hitta något tips som passar dig. Glöm inte heller att titta inom new agebutiker, som brukar sälja åtminstone något drakhänge/-halsband.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails