Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

tisdag 13 januari 2009

Lästips: En klassiker om indianska pärltekniker


Horace Goodhue: Indian Bead-Weaving Patterns. Chain-Weaving Designs, Bead Loom Weaving and Bead Embroidery -- An Illustrated "How-To" Guide. Revised and Expanded Edition (1989, Bead-Craft). 80 s.


När jag var liten så hade jag ett stort intresse för indianer. Jag hade flera böcker om de stora hövdingarna, om livet för de nordamerikanska ursprungsbefolkningarna och om försvenskad "indianslöjd". Mina mest älskade ägodelar omfattade bl a ett par trasiga mockasinaktiga skor och ett skärp, pärlbroderat respektive -vävt med åskfågelsmotiv. Som med många andra intressen mattades det med åren och det var först efter att jag pärlat några år som jag kom att tänka på mitt gamla intresse. Pärlarbeten är ju något indianerna är välkända för -- och flera av de sydda teknikerna har fått sitt namn efter olika stammar och grupper. Men aldrig att jag tänkt så mycket på indianskt hantverk i mitt pärlande. Därför blev den jag gången sugen på att köpa en bok, som för många amerikaner en gång var den bok som introducerade dem till pärlvärlden.

Horace Goodhue (1904 -- 1997) var en man med ett stort intresse och lika stor respekt för de nordamerikanska indianernas kultur. Under sitt långa liv lärde han sig pärltekniker från indianer över hela USA och höll kurser och föreläsningar där han förmedlade sina kunskaper till andra amerikaner. Somrarna efter sin pensionering spenderade han tillsammans med sin hustru på resande fot för att träffa indianska grupper och delta i powwows.

Hans bok omfattar en mängd pärltekniker för seed beads/rocaillepärlor (av vissa i Sverige kända som just "indianpärlor") så som olika varianter av daisy chains, ladders, peyote, zig-zags, paiute (brick stitch), pärlvävning och pärlbroderi. Som undertiteln anger handlar det främst om tekniker som används för att sy kedjor. Här finns något mer kända tekniker som Oglala Butterfly, Apache Leaf, Potawatomi och Lakota chain likväl som mer okända tekniker och mönster. Mönstren kommer dels från hans indianvänner och dels genom studier av museiföremål. Observera dock att det inte finns några färdiga mönster i kapitlen om vävning och broderi. Förutom instruktionerna beskriver han också lite av bakgrunden till varje teknik och boken avslutas med en kort essä om pärlor ur ett indianskt perspektiv.

Det som gjorde boken lite svårgenomtränglig för mig i början var dess layout. Den är skriven på skrivmaskin med handtecknade bilder och svartvita foton, utgiven på ett litet förlag, och får därför en känsla av att vara stencilerad snarare än tryckt, vilket en 2000-talsmänniska som jag är väldigt ovan vid. Men när jag väl vant mig vid stilen och hur illustrationerna är uppbyggda tar mitt intresse för ämnet överhanden.

Boken är ett bra köp för den som vill inspireras av och lära sig indianska pärltekniker och då främst sydda kedjor. Den är skriven av en man som närmade sig dessa tekniker med respekt och med syfte att dokumentera dem korrekt. Andra böcker om "indianslöjd" kan ibland ha litet gemensamt med de tekniker som verkligen använts av indianer, utan bara använda förenklade och populariserade versioner baserade på en klichébild av hantverket. Detta skulle Horace Goodhue aldrig nedlåta sig till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails