Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

fredag 30 januari 2009

Mönstertips: Mormorsrutor


Mormorsrutor är en klassiker inom virkning, men det går också att skapa liknande rutor med sydda tekniker. Här tänkte jag ta upp tre olika exempel i stil med de virkade rutorna, men som sinsemellan ser väldigt olika ut.

Till vänster på fotot ovan syns en ruta i circular square stitch, efter Dustin Wedekinds instruktioner i Beadwork August/September 2008. Tyvärr finns projektet inte att köpa separat utan du får köpa hela tidningen. Den är dock liksom square stitch alltid är, logiskt uppbyggd. Första raden består av fyra 1,5 mm cubes och andra av 11/0 seeds mellan kuberna. Sedan är varje "ring" runt mitten, inklusive seeds, ett varv var. Rutan kan göras så stor eller liten du vill.

Till höger på fotot syns mitt första test (därav färgerna) av Kim Dormans Netted Squares. Liksom Wedekind använder hon sig av en cirkulär teknik för att skapa en symmetrisk fyrkantig form. Rutan är mer komplex än föregående och får ett öppnare resultat precis som virkade rutor. En fördel med hennes instruktioner är att hon kombinerar text och tydliga illustrationer med foton så att du för varje steg inte ser bara hur pärlorna ska sys utan också hur det ser ut IRL. Plus att hon i slutet har tomma "grafpapper" så du kan designa dina egna mönster enkelt.

Båda dessa rutor kan användas enskilt, t ex i ett örhänge, eller länkas samman med fler för ett armband, halsband eller liknande.



Men ingen av dessa rutor var egentligen anledningen till att jag började fundera på mormorsrutor som tema. Det var istället den lilla swarovskirutan ovan. Rutan är gjord i single-needle right-angle weave (RAW) i "dubbla lager", se instruktioner hos Create Your Style. Grundinstruktioner till single-needle RAW finns även det på samma sajt.

Jag sydde rutan, som till skillnad från ovanstående är tredimensionell, utan en tanke på vilket mönster den skulle bilda, men snart insåg jag att mönstret som bildas påminner om just en mormorsruta. På illustrationen till höger har jag markerat pärlorna i två färger för att mönstret ska synas tydligare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails