Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

lördag 31 januari 2009

Noterat: Det ska vara smala armband


Jag fick några mode-/damtidningar i veckan och noterade då att det nu skulle vara smala armband, inte minst i läder och i en eklektisk mix av material. I en av tidningarna såg jag förutom standardutbudet av bijouterier från Glitter och H&M armband gjorda av vanliga runda eller flätade lädersnören, färgade lädersnören i enkla makraméarmband och något tygarmband (av tygrep och möbelband). Makraméarmbanden, 4 av 19 armband, var främst av den enkla typ som i Danmark kallas för shambalaarmband med syntettråd, men där fanns också ett lite bredare i lärkhuvuden samt ett i slätknutar av dubbla vita lädersnören.

Normalt har jag inte stor koll på trender, men om modereportagen för en gångs skull har samma smak som jag så är det värt att uppmärksamma, eller hur? Och vem tycker inte om att göra armband? Tunna armband gör det dessutom lätt att använda många på en gång.

På bilden syns några av mina armband som delvis funkar till detta mode. Uppifrån och ned: dubbelt armband av flätat pappersband, svart armband av fuskskinnrem (tänkt för snörning, finns bland sybehören) med tre löst hängande hjärtan, makraméarmband i vaxad bomullstråd och pärlor av tibetsilver, brunt äkta sidenband virat flera varv om handleden samt en flätad läderrem. Den moderiktige hade nog blandat detta med trädda och länkade halsband för en bättre mix.

Olika typer av band (som i ribbons) var populära förra året och jag hade även sett mer av dem i år, se Art Bead Scene för inspiration. Trots allt utsåg Formex 2009 till "Sagans år" och då behövs lite romantik...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails