Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

söndag 18 januari 2009

Nyhet: Mer brons från Artbeads -- Quote Pendants

Artbeads har, inte minst sedan den amerikanska ekonomin hamnade i sin djupa svacka, lanserat brons som ett alternativ till guld: "a great alternative to their more expensive golden cousin at a fraction of the price". Själv tycker jag väl att brons inte ser lika guldaktigt ut som högpolerad mässing -- vilket borde vara ett närmare alternativ till guld -- och att brons istället är vackert i sig, men om deras argument krävs för marknaden för brons ska bli större så accepterar jag det.

Denna gång presenterar Artbeads Bronze Quote Pendants. USA-tillverkade hängen i äkta brons med bilder och text. Orden kan vara citat av allt från Leonardo da Vinci till Pink Floyd. Sedan tidigare säljer butiken även bronshängen med anfanger.

Är du mer intresserad av brons i smycken så släng även ett öga på NaBoRows filigranpärlor eller smyckesdelarna hos Objects & Elements. Du kan även köpa brons i plåt- och trådform. Tänk dock på att allt som säljs som brons inte är det (det kan t ex vara antikguldpläterat eller brass ox) samt att det finns en myriad olika legeringar som idag går under benämningen brons, inte bara originalet av ebart koppar och tenn. Ibland kan det vara lite förvirring mellan vad som är mässing och vad som är brons. För grekiska bronsöverdragna keramikpärlor, se Meleagris och Beadsite. Det finns även en hel del bronfärgade tjeckiska glaspärlor. Antikbehandlad mässing matchar ofta brons ganska bra.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Den här pärlbutiken i Stockholm har jag inte sett i din blogg.

    Pärlehuset
    > Frejgatan 6
    > 114 20 Stockholm
    > Sweden
    > Phone: + 46 8673 6650
    > Mobile + 46 704958322
    > www.perlehuset.no

    SvaraRadera
  2. Nej, det stämmer jag jag inte direkt pratat om dem då de inte faller under butikstips (tipsar inte om butiker jag inte handlat i)och under Nyheter och noterat hamnar man då jag av en slump, genom nyhetsbrev eller tips (som jag gärna tar emot)hittat något intressant hos en butik. Däremot har de omnämnt sig själv i kommentar till ett tidigare inlägg och jag har i det inlägget också tagit upp flera av de butiker de levererar till.

    Rent generellt hänvisar jag alltid till Pärlplatsens butikslista (eller UK Beaders för brittiska butiker) för den som vill ha en förteckning över butiker. Båda listorna baseras till största delen på rekommendationer från medlemmar i forumen där. I min blogg blir perspektivet naturligt från mitt håll: jag kan bara rekommenderar om butiker jag personligen har bra erfarenheter av. Och som skåning kommer jag sällan till Stockholm.

    http://www.parlplatsen.se/sidor/lankar/affarer.shtml
    http://www.uk-beaders.co.uk/

    SvaraRadera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails