Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

fredag 16 januari 2009

Pärlsort: Lochrosen


Lochrosen eller loch rose (även samstavat) är en benämning på en speciellt typ av systenar. Ibland klassificeras de som pärlor, även om systenar annars inte direkt ses som det. Jag har valt att sortera in dem som pärlor idag.

Vad är lochrosen?
Lochrosen är alltså runda systenar i kristall, som till utseendet mest liknar en vanlig flatback (rosenslipad kristall), men med den skillnaden att den har ett hål i mitten. Man skulle kunna säga att de ser ut som en lyxvariant av paljetter -- läs mer om dem här. Stenarna tillverkas bl a av Swarovski (#3128, #3112) och Preciosa (438 61 110) och säljs främst i storlekarna 3 -- 5 mm. Swarovski har även några färger i större storlekar, upp till 10 mm. De finns både med och utan folierad baksida. En närbild på stenen, inklusive animerad 3D-vy, hittar du hos Create Your Style.

Swarovski definierar pärlsorten som en systen (sew-on stone) med endast ett hål -- till skillnad från vanliga systenar som har två eller tre hål -- och därför kallas ibland även deras margaritas (blomformade, #3700) för lochrosen. Jag har i några undantagsfall även sett glaspärlor med ett hål som går igenom mitten av pärlan, speciellt blommor, kallas för lochrosen även de.

Hur används de?
Lochrosen används framför allt, som du nog redan insett, vid pärlbroderi. Inte minst för dekoration av kläder och accessoarer. Du syr helt enkelt fast den på samma sätt som en paljett med en seed bead, som "låser fast" pärlan vid underlaget (se Paljetter för mer om hur du broderar fast dem). Det går också att brodera fast dem på detta sätt på en bas sydd av pärlor, se Judy Brownells Star-Studded Bracelet (Beadwork February/March 2007 -- större bild finns här). När jag köpte mina 3 mm lochrosen på bilden ovan tipsade butiken i fråga om att Marie Le Sueur använder dem i sitt mikromakraméarmband i boken Micro-macramé -- de la dentelle aux bijoux. Tyvärr har jag inte läst boken så jag vet inte närmre hur hon använde dem.


Obs! Det är inte alltid denna systen säljs under just benämningen lochrosen. Ibland sorteras den bara i som en av alla systenar och, om det gäller Swarovski (numer Crystallized), under artikelnumret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails