Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

lördag 7 februari 2009

Manekis projekt: Pärlhattsblomma 2 -- Kopparsippa






I slutet av Pärlhattsblomma 1 nämnde jag att blomman skulle kunna användas som berlock. Detta tar kopparsippan -- döpt efter vitsippan så klart -- fasta på. Just att göra om mina pärlhattsblommor till berlocker blev jag delvis inspirerad av Melinda Barta till (hennes Open Blossom i boken Custom Cool Jewelry). Men jag ville skapa blommor som såg mer ut som det, med någon form av pistill och foderblad. Resultatet blev denna sippa i solid koppar, vars tillkomst jag här dokumenterat i text och bild, inklusive steg-för-stegbilder på hur du gör en snurrad ögla (wrapped loop).

Butikerna inom parentes anger var jag köpt just dessa pärlhattar (direktlänkar till produkten), men du kan experimentera med andra kombinationer själv. Det viktigaste är att pärlhattarna fungerar tillsammans.


Material för en berlock:

1 kupig pärlhatt med "uddar" 8 mm [Brandywine Jewelry Supply]
1 flikig pärlhatt, flexibel 6 mm [Fru Pärla]
1 donutformad pärla 3 mm*
1 mjuk hattpinne*

* = kan ersättas av en hattpinne med kula eller dekorerat huvud (i s k "bali-style")

Verktyg: (vinklad) oräfflad spetstång, rundtång, avbitare

Teknik: snurrögla (wire-wrapping)




1. Du har säkert noterat att den flikiga pärlhatten är mindre än den uddiga. För att denna ska kunna användas som foderblad behöver du därför platta till den lite. Sätt pärlhatten på bodet med flikarna nedåt. Pressa tummen över den (se bild). Pressa inte för hårt och kolla med jämna mellanrum hur den passar till den stora pärlhatten. Hålen ska ligga tätt till varandra och flikarna ska stå ut lite från själva blomman.




2. Trä upp pärlan och pärlhattarna på en hattpinne som på bilden ovan. Just denna hattpinne har en stor hatt, vilket gjorde att jag valde en donutformad pärla istället för en rund eftersom den täcker hatten bättre.




3. Snurröglan: Håll hattpinnen rakt upp och ned och ta tag om den med spetsen på en spetstång (på bilden en vinklad spetstång, som jag föredrar till detta). Det ska inte bli ett stort avstånd så håll pinnen så nära spetsen som möjligt. Böj pinnen åt sidan.




4. Ta tag om den utstickande delen av hattpinnen med din rundtång. Vill du ha en liten ögla, håll pinnen långt ut mot tippen på käftarna. För en större ögla, håll längre in. Böj hattpinnen över rundtången (vänster bild). När du böjt lite mer än en halvcirkel ompositionerar du rundtången enligt höger bild -- detta är det viktigaste steget för att få en fin ögla. Du kan behöva flytta tången mer än en gång. Fullfölj cirkel.




5. Nu till själva snurren. För att fixera öglan, håll i den med din spetstång i vänster hand (om du är högerhänt -- annars tvärtom). Börja snurra hattpinnen runt mitten. Snurra långsamt för att få en jämn och fin snurr. Jag brukar hålla änden med en spetstång för att få mer kraft, även om det vanligen inte rekommenderas. Snurra tills tråden sitter tajt mot pärlhattarna, som inte ska sitta löst. Det är helt OK att ta lite här, men inte för mycket så öglan deformeras.

6. Klipp av den överblivna trådstumpen så nära öglan som möjligt. Kläm åt med spetstången runt tråden så att änden böjs in mot snurren. En avklippt ände kan annars rispa huden eller fastna i klädesplagg så detta är en viktig detalj för ett proffsigt resultat.

7. Justera öglan så att den inte är för sned. Din berlock är nu färdig.


Variationer
Denna blomman kan varieras på många olika sätt. Att byta ut pärlan mot en dekorerad pärlhatt är bara ett exempel. Valet av pärlhattar har också stor betydelse för utseendet och du hittar ett brett urval olika pärlhattar att välja mellan i pärlbutikerna. Pärlan kan bytas ut mot annat material för en kontrastverkan.

För en enklare blomma kan du skippa den andra pärlhatten, som används för att imitera foderblad. För en mer avancerad pistill: använd en lite pärlhatt mellan pärlan och den stora pärlhatten.

Jag använder snurröglor för att de är säkra, men också för att snurren stabiliserar pärlhattarna. Det står förstås dig fritt att använda enkla öglor istället. Böj då ut hattpinnen vid pärlhattarnas bas istället för att skapa avstånde med en spetstång, följ steg 4 och skippa steg 5.


3 kommentarer:

  1. Tack för tipsen och jätte bra beskrivningar på hur man gör.
    /Maria

    SvaraRadera
  2. ...och tack för tacket. :D

    Jag har ju själv lärt mig så oerhört mycket från alla dessa pärlare och smyckesmakare som lagt ut gratisprojekt på nätet. Så det kändes rätt att jag också bidrar till detta -- dessutom jättekul att tåta ihop.

    SvaraRadera
  3. Så vackert! Påminner om Shianas underbara men ack så dyra Hill Tribe blommor. Har flera designideer i huvudet med dessa. Det här ska jag testa i väntan på de riktiga vårblommorna. Har pärlhattar som passar perfekt för ändamålet. Av någon anledning lyckas jag inte få dem att platsa i mina smycken. Det blir alltid too much, liksom. Men ju fler vitsippor, desto bättre.

    SvaraRadera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails