Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

tisdag 24 februari 2009

Pärlsort: UV-pärlor


När jag vandrade runt på Internet stötte jag en dag på UV-pärlor. Detta är något så annorlunda som plastpärlor, som reagerar på UV-ljus. Inte som uranglas, som glöder i UV-ljus (läs mer under Dödens pärlboll?). Istället är det så att pärlorna får starkare och starkare färg ju mer UV-strålning de utsätts för. En solig sommardag kan de vara riktigt färgglada medan de blir vita eller blekt färgade när strålningen är låg eller ingen alls. Pärlorna, som tål väder och vind, kan skifta till och från färg 50 000 gånger innan de blir "utmattade".

Dessa udda pärlor används kanske främst inom utbildning då de är ett sätt att pedagogiskt lära barn mer om UV-strålningen, som i sig är osynlig men här direkt märks i pärlornas färgskiftningar. Du kan läsa mer om denna typ av experiment på exempelvis Nationellt Resurscentrum för Fysik, som också tipsar om några inköpsställen. Men även om de oftast används som ett pedagogiskt verktyg är de också vanliga, roliga pärlor som kan användas i olika pärlarbeten.

En person som använder dessa pärlor i bl a smycken är naturvetenskapsläraren Patricia Swanson, som till att börja med bara använde dem i sin undervisning när hon ville lära sina unga elever om UV-strålning. Efter att en vän blev diagnostiserad med hudcancer började hon istället sälja dem till allmänheten, uppträdda på färgglad tråd färdiga att använda, för välgörande ändamål. De är tänkta att användas som armband eller fästas på exempelvis en barnvagn, golfbag, väska eller någon annanstans där den kan varna bäraren för hög strålning. Ett smart sätt att använda pärlor, som förhoppningsvis också kan vara bra för hälsan. Läs mer på hennes hemsida UV Sol Beads.

*

För andra typer av färgskiftande pärlor, se Färgskiftande glas samt Mirage/Mood beads, som jag skrivit om tidigare. För pärlor som lyser i UV-ljus, se Dödens Pärlboll?
där jag skriver om pärlor, som visserligen inte ändrar färg utan istället lyser under UV-belysning.

4 kommentarer:

  1. Det här lät roligt, så jag googlade lite till på UV-pärlor och hittade ett antal sidor där man kan köpa pärlorna lösa (i stället för färdiga armband) :-) Jag har dock inte kollat vad de har för köpvillkor.

    http://www.stevespanglerscience.com/product/1350
    http://scientificsonline.com/product.asp?pn=3082363&bhcd2=1235553833
    http://www.teachersource.com/LightAndColor/Ultraviolet/UltravioletDetectingBeads.aspx
    http://www.arborsci.com/detail.aspx?ID=462

    SvaraRadera
  2. Hittade dem även i Sverige nu :-)

    http://shop.mawik.se/alega/default.asp?product=OP76b

    SvaraRadera
  3. Tack för länkarna, Noora. :D Kul att se att de finns att få här i landet för de vore lite roliga att ha i pärlsamlingen. Barnsligt roligt, men det går ju alltid att låtsas att det handlar om vetenskap. ;-)

    Tror jag ska ta och redigera in åtminstone den svenska butiken när jag "får tid". Skrev lite i all hast när jag snubblade över mitt bokmärke så där finns nog mer detaljer som behöver revideras i texten.

    SvaraRadera
  4. Länken till UV Sol Beads fungerar tyvärr inte.
    Har ännu inte testat dina andra länkar.
    Ville bara informera dig om det.

    SvaraRadera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails