Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

torsdag 26 februari 2009

Teknik: Flat spiral med variationer

Flat spiral har blivit populärt bland många svenska pärlare. Kanske är jag den enda som inte testat den än? Nå ja, sent om sider dyker den alltså upp även här i bloggen.

Kärt barn har många namn och när jag började leta mer fakta om flat spiral stitch fann jag att den även kallas för lazy spiral och -- så vitt jag kan tolka från bilder -- är identisk med sidewinder bracelet. För att inte tala om de som inte sätter något specifikt namn på tekniken utan bara kallar det för en spiral ropevariation. Lazy spiral har jag även sett användas som benämning på vanlig spiral rope.

Många, kanske de flesta, har nog lärt sig tekniken från Auntie's Beads gratisvideo. Skrivna instruktioner finns bl a hos LiriGal och La Boutique Charlotte. Principen är densamma som i en spiral rope, men med den skillnaden att ytterpärlorna ligger i två raka rader istället för att snurra runt mittpärlorna. För en liten peng finner du även Carole Ohls Revesible Rounds hos Bead-patterns.com. Mönstret skiljer sig lite från standardvarianten då seeds i två färger används -- en på första halvan av varje båge och en annan på andra halvan -- vilken gör att armbandet får olika kantfärg på ovan- respektive undersidan.

En flat spiral kan också göras flerradig. Instruktioner till en tvåradig spiral finns hos Auntie's Beads och La Boutique Charlotte. I Beadwork February/March 2007 fanns Liz Smiths Black Magic Bracelet, som även kan köpas som separat projekt. Detta är en flerradig "spiral", men den skiljer sig lite från den variant Karla visar genom att den bara använder charlottes och bicones i en storlek.

En helt annan variant hittade jag även på Jaycee Designs. Hennes Velvet Crystal Bracelet and Earrings Set omfattar ett flat spiralarmband med frans. Jag har även sett andra fina varianter som bl a använt sektioner av flat spiral medan resten av arm- eller halsbandet sytts i andra tekniker. Det finns många sätt att använda tekniken på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails