Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

måndag 16 mars 2009

Tidsfördriv: Korsord och andra tidsfördriv för pärlare

Malin tipsade om ett engelskspråkigt pärlkorsord för ett tag sedan på Pärlplatsens forum, som jag förstås var tvungen att ta upp här. Det är skapat av Sandy Spivey och du hittar det på My Crosswords. Vill du ha än fler pärlkorsord så har amerikanska pärlaren Jeanette Shanigan gett ut ett 18-sidigt häfte med korsord, Beady Trivia Crossword Puzzles.

Är nu korsord inte din grej så finns det andra små "frågesporter" där du kan utmana dig själv eller andra i pärlkunskap. En 40 frågor lång utmaning finns hos The Beadin' Path, vilken handlar om allt från pärlsorter till personkunskap.

Och på Bead Site kan du testa dina kunskaper i Is It a Bead? Quiz där du ska avgöra om de gamla förmålen på bilderna -- vilka alla har hål i sig -- är pärlor eller ej. Lite klurigt inte minst som det är svårt att avgöra storlek. Tyvärr är bilderna inte så klara, men det är samtidigt intressant att läsa om dem.

Fler quizzes, av varierande längd och kvalitet, har Bead-space.com, men notera att de bara är öppna för medlemmar (vilket dock är gratis att bli så vitt jag vet).

Tycker du frågor som har rätt och fel svar är trist så finns det också pärl- och smyckesrelaterade tester på nätet, som jag redan tidigare omnämnt. What Gemstone Are You?, The Gemstone Test och What's Your Dream Engagement Ring? på Blogthings. För dig som inte känner till denna typ av tester så är de gjorda med tanke på att du ska publicera ditt resultat på bloggen (använd koden de genererar) och få andra att ta samma test så ni kan jämföra resultat.

Det finns också en Bead Name Generator, som omformulerar ditt namn till en pärlsort. Och till sist måste jag bara nämna Perlofactory igen för dig som missat att jag skrivit om den tidigare. Det är ingen frågesport eller test utan bara en liten fantasifull animation av en sagoinspirerad pärlfabrik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails