Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

torsdag 18 juni 2009

Mönstertips: Satinrossmycken


Den som sett mina smycken kan inte ha undgått att lägga märke till att jag gillar att -- i lagom doser -- använda mig av tygblommor, gärna egentillverkade. Då jag nyligen snubblade över några smyckesprojekt som inkluderade satinrosor så passar jag på att tipsa om dessa. Rosorna passar kanske främst den som gillar en mjuk romantisk stil eller s k shabby chic. Vita blommor blir fina i brudsmycken medan mörkröda, djuplila och svarta passar i gothsmycken.


Att tänka på
Det finns några saker punkter att tänka på när det gäller att använda satinrosor. För det första finns de i olika storlekar och modeller. Små rosor samt vikta (snarare än rullade) tycker åtminstone jag är finast. Dessutom så är rosorna uppbyggda på olika vis: de minsta har ett mellanrum mellan blad och ros, som gör dem enkla att trä -- se Vårörkrokar. Större rosor saknar detta och du får istället trycka hatt-/öglepinnar eller tråd/vajer genom satinbanden. Ibland är det lätt och ibland svårare. Se till att du inte trycker för hårt så att blomman deformeras.

Förutom de blanka satinrosorna finns även sidenrosor, men precis som med de "sidenband" hobbybutikerna vanligen säljer så är rosorna gjorda av syntetmaterial. Samma ros som på ett ställe kallas satinros kan på ett annat kallas för sidenros.


Projekt
Hos Giulia Boccafogli fann jag tre romantiska projekt: ett halband med ros som fokalpunkt, en enkel rosberlock samt en blå brosch av säkerhetsnål. Instruktioner som förhoppningsvis kan inspirera till egna trädda och länkade smycken också.

Rosorna passar även bra att brodera -- eller limma -- fast (som de ju vanligen används till, utanför smyckestillverkning). Två exempel på detta finner du i Goth Collar och Frilly Goth Choker samt ett helt annat i Att knyta pärlhalsband där du kan se en bild på mitt filigransmyckeslås med fastbroderad ros.


Inte bara satinrosor
Föredrar du andra former av tygblommor, kanske till och med vill skapa dina egna, så finns det också sidor att inspireras av. Så som Nostalgia Beads kit Flower Chain Necklace eller Victorian Velvet Flower Brooch (finns i flera färger). Vissa tygblommor är lite svårare att finna än satinrosor, men det kan vara värt att lägga ned lite tid för att hitta något lite annorlunda och ofta finare än standardrosorna.

För smycken av egna blommor, läs vidare under Ribbon Flower Jewelry. Missa inte Helen Gibbs smyckeskit, som i vissa fall även omfattar smycken med färdiga tygblommor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails