Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

måndag 29 juni 2009

Mönstertips: Sicksackkedja


Detta är en rolig pärlad kedja eller länkning, som kan varieras på många vis. Den är dessutom enkel och relativt snabb att göra -- tycker i alla fall jag. Principen är enkel: du sätter en pärla på en hattpinne och gör en ögla en bit upp på pinnen, inte för nära pärlan. Sedan bygger du upp kedjan genom att länka en pinne genom hålet på föregående pinne.

Beroende på pärlornas storlek och form samt hur långt avstånd du har mellan pärla och ögla på hattpinnen så får du allt från en kompakt kedja till en långsmalt elegant. Använd inte för stora pärlor så att de ligger mot varandra: det gör att kedjan inte lägger sig rätt. Du kan också använda flera mindre pärlor på samma hattpinne, eventuellt sätta en liten pärla mellan ena pinnens pärla och nästa pinnes ögla, som i Lori Stegers Zig Then Zag Suite (bläddra nedåt på sidan).

En kort bit kedja blir fina örhängen eller kanske till och med ett halsbandshänge, medan längre kedjor gör sig som armband. Du kan även göra halsband, men testa först så att det lägger sig fint med de pärlor du valt.

Instruktioner på nätet finner du på exempelvis Beadage Blog och Parts Club. Mitt tillvägagångssätt skiljer sig i detaljerna från hennes så jag tänkte tipsa lite om hur jag gör nedan.


Början och slut
För att få fina avslut till armband så gör jag inte den första länken med en hattpinne utan en öglepinne (egen eller färdigköpt). Alla andra länkar görs sedan med hattpinnar. Den sista länken gör jag kortare, lagom för att öglan från föregående länk får plats att röra sig men kortare än de andra. Se foton nedan.


Sammanlänkning
Ofta föredrar jag att göra färdigt länkarna först för att sedan sitta och länka samman dem. Varför? Enkelt uttryckt så kräver det koncentration att få samma längd på länkarna och göra fina öglor -- det krävs inte för att sitta och länka samman dem, vilket innebär att jag kan göra det sistnämnda långt in på natten utan att det blir fult och fel. Det är inte ett lättare sätt, utan helt enkelt ett sätt som passar mig.

Då gör jag alltså även alla öglor i förväg. För att lägga till en länk till kedjan öppnar jag öglan med en platt- eller spetstång (vrid öglan i sidled, aldrig utåt för då deformeras den). Sedan trär jag den om föregående länks ögla, drar upp länken och stänger öglan. Funkar inte om du vill ha en pärla även på andra sidan öglorna, som i exemplet med Stegers smycken.

1 kommentar:

  1. Wow vilken smyckestillverkningsblogg du skapat! Tekniken med armbandet tex. är nytt för mig och helläckert! Ska testas. :-))

    SvaraRadera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails