Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

fredag 12 juni 2009

Tillbehör: Emaljerade blomdelar


Nu när sommaren börjare med regn och ruskväder så passar det kanske att inleda helgen med lite blommor. Kan man inte njuta sommaren ute i trädgården så kan man njuta av blommorna i pärlgömmorna åtminstone.

Emaljerade blommor finns i en mängd former, färger och storlekar, vilket gör dem väldigt roliga och utmanande att arbeta med. De är fina att använda för sig, men blir extra snygga om du använder dem lager på lager. Liksom lucite-/akrylblommorna jag tidigare tipsat om är de mittborrade, vilket är användbart, men i vissa andra fall kan det vara lite klurigt för den som enbart sysslar med trädda smycken. Vissa blommor har dessutom hål och "galler" på bladen så att du kan sy fast pärlor på dem.

Blommorna -- som alltså även omfattar (foder)blad -- är av metall, vanligen mässing, som målats. De kallas emaljerade, men då ska vi komma ihåg att detta även är en benämning på färger som härdas i ugn, inte bara de smälta glaspulver som äkta emalj är. Några blommor är i ren metall, som målats först när de bytt ägare. Åldersmässigt så handlar det om vintage smyckesdelar, troligen från 60- och 70-talet, men jag svär mig inte fri från att det även skulle kunna finnas nytillverkade blommor. De har från början använts av tillverkare av olika former av bijouterier, massproducerade oädla smycken, och det kan hända att du finner exempelvis en vintagebrosch, som är gjord med blommor som de ovan.

Emaljerade blommar är inte vanliga i pärlbutiker, utan du får med fördel söka dig till enskilda säljare på sajter som Etsy för att finna dem. Just mina blommor, som du ser här, kommer alla från Wendy Baker/Sleeping Dog Studio.


PS! Pärldekorationen på den lila blomman ovan är gjord efter instruktioner på Beadsmania. Nedan ser du några exempel på halsbandshängen jag gjort med emaljerade blomdelar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails