Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

onsdag 1 juli 2009

Nyhet: Manekis pärlblogg fyller 1 år!


Idag är det precis ett år sedan jag först "slog upp porten" till min blogg och hälsade er alla välkomna att ta del av mina länktips, uppsnappade notiser, artiklar och allmänna babbel. Ett år som varit väldigt roligt, även om det tagit många, många timmar i anspråk. Något som väl måste vara värt att fira?


Att blogga eller inte blogga...
Från början gav jag mig själv flera löften, som att jag inte skulle skriva för mycket så jag fick slut på ämnen eller tröttnade för snabbt och att bloggen inte skulle kosta mig en enda krona. Det sistnämnda löftet har jag tyvärr inte lyckats hålla för vissa artiklar har krävs research som kostat mig en liten slant och likaså vissa pärlor jag i princip köpt för bloggen. Tid har jag nämligen mycket av, men inte pengar. Det har det dock förhoppningsvis varit värt.

Men tröttna det har jag däremot inte gjort än. Med detta inlägg är jag upp i inte mindre än 350 inlägg. Fördelat på årets alla dagar så innebär det nästan ett inlägg per dag. Och fortfarande finns det mycket kvar jag vill skriva om. För fortsätta det tänker jag så länge omständigheterna tillåter mig (för er som inte känner till det så är jag arbetslös -- eller arbetssökande som det så vackert heter -- vilket är anledningen till att jag har möjlighet att tillbringa så mycket tid på nätet, som bloggtipsen kräver). Numer är min uppsatta rutin att skriva 1-2 inlägg per vardag, vilket jag tycker är lagom mycket för att ha något att göra varje dag utan att ta ut mig.


Därför blev det en blogg...
Hur började då allt egentligen? Hur föddes idén till bloggen? Det finns många bra och informativa sidor för pärlare både på svenska och andra språk, men jag ville ändå ha något som var mitt alldeles egna där jag kunde härja fritt med alla mina länkar, som fyllt bokmärkesspalten i webbläsaren till bristningsgränsen. Här strösslar jag med allt jag hittat under mina nära 4,5 år som pärlberoende. För även om jag lagt in mycket av mina länkar på forum, inte minst Pärlplatsens forum, så känns det lite generande att dominera för mycket, att andra hamnar i skymundan. Det sitter väl i huvudet mest, för jag kan inte minnas att jag fått annat än positiva kommentarer. Ja, förutom på ett forum där länkningarna ledde till flera sura reprimander från forumägaren. Men då är det ju bara att lämna forumet så det är inget jag sörjer.

Så bloggen blev alltså ett sätt för mig att dela med mig av allt roligt jag snubblat över när jag irrat in mig på nätets trassliga stigar: ofta sökande efter en sak, har jag på vägen funnit något annat jag bara varit tvungen att berätta för någon om. Dessutom ville jag dela med mig av gratisinstruktioner jag själv skapat eftersom det var där jag själv började: jag lärde mig mycket av det jag kan från andras gratistutorials. Detta blir mitt sätt att ge tillbaka till pärlvärlden efter allt jag fått.

Jag säger jämt och ständigt att bloggandet är något jag först och främst gör för min egen skull, att jag inte bryr mig om ifall jag har inga läsare eller många. Även om det förstås är kul att även andra gillar det jag tycker är värt att ta upp. Men helt ärligt så betyder det förstås så mycket för mig när jag får uppmuntrande mail eller kommentarer från er som läser, både er jag känner från forum och er som är nya bekantskaper. Positiva ord, som peppar mig att fortsätta och som förgyller min dag.


Framtiden
Så hur ser framtiden nu ut? Ja, jag kommer att fortsätta som vanligt, självklart. En tydlig förändring, som jag övervägt länge, är att lägga till annonser (på ett för bloggens utseende passande vis). Tyvärr är jag nämligen inte i en position där jag har råd att lägga pengar på min blogg, men samtidigt vill jag inte göra bloggen kommersiell. För mig kommer den aldrig bara att bli ett sätt att tjäna pengar. När förändringen faktiskt kommer att genomdrivas vet jag inte i nuläget.

I den allra närmsta framtiden så vill jag passa på att informera om två saker. Dels har jag fått några pärlpaket från två generösa "forumskompisar" vilket innebär att vi kan fira bloggjubiléet med en tävling för er alla. Mer om detta imorgon. Dels så tänker jag personligen fira med att ta paus från skrivandet v. 28 och 29. Jag ska ta det lugnt och ladda batterierna ett tag, men jag kommer inte att vara bortrest så det går som vanligt alldeles utmärkt att maila mig om ni har frågor, kommentarer, önskemål eller bara vill säga hej. Jag svarar alltid efter bästa förmåga, även om det kan ta några dagar innan svaren kommer iväg.


Ja, det var en liten berättelse om mig och bloggen. Jag hoppas ni haft nöje och nytta av det jag skrivit -- och hoppas ni kommer att fortsätta besöka mitt lilla fritidsprojekt även framöver. Och tack speciellt till alla er som uppmuntrat mig och som länkar till mig för då känner jag alltid att det finns något värde i det jag gör, inte bara för mig själv.


Med soliga hälsningar från somriga Bjäre,


Kristina (alias Maneki)

14 kommentarer:

  1. Stort Grattis till den bästa pärlbloggaren!! Vad vore pärlandet och "nätet" utan Maneki?!! Skönt med semester -jag är själv nära nu..Kram//Eva

    SvaraRadera
  2. Grattis och tack för din ork och nit.
    Kram
    Bimse

    SvaraRadera
  3. Grattis till 1-årsjubileet! Tänk att det redan har gått ett år, det känns som du startade aldeles nyss . Jag tycker absolut att du ska ta in annonser och inte heller vara rädd för att tjäna pengar på bloggen. Den är en guldgruva, själv har jag varit inne på massor av dina länktips och inspirerats. Nån cred ska du väl ha för det! Annonser borde dessutom ge fler läsare, som i sin tur kanske ger fler intresserade annonsörer. En win-win-situation!

    Lycka till i fortsättningen, hoppas du inte tröttnar än på ett tag:)

    Honey Bee

    SvaraRadera
  4. Grattis till ett år med en mycket bra och inspirerande blogg! Väldigt "övertäckande" och bra skriven. Och vilket korsord du knåpat ihop, det var lite klurigt... :) Det märks att du tycker det är roligt att driva bloggen. Men jag håller med om att det skulle vara bra för dig om du kunde få in lite pengar från den också...Fast det är ju tråkigt om det stör bloggen utseendemässigt, men ja, du kommer nog på nåt bra sätt...
    Lycka till i framtiden och tack för en bra blogg med inspirerande inlägg! Mvh Sofia

    SvaraRadera
  5. Tack för alla era gratulationer! :D

    Ja, annonser har varit något jag grunnat på länge, inte minst för att jag alltså vill göra det på ett vis så att reklamen är trevlig: synlig, men inte störande. Att fippla med det kräver dock kodknackande, som jag inte är så duktig på så jag går försiktigt framåt.

    Nu ska jag alltså ta det lite lugnt innan jag tar nya tag med bloggen. Jag har fått några härliga pärlpaket att leka med så det blir en skön liten "semester". ;)

    SvaraRadera
  6. Grattis till ett år av en mycket utmärkt blogg!

    SvaraRadera
  7. Anette (Panthera)8 juli 2009 kl. 18:08

    Grattis till ettårs-jubileumet!

    Läser din blogg ofta, men är tyvärr dålig på att lämna komentarer.

    Tycker du skriver så bra inlägg; du har både intressanta ämnen och så är du väldigt välformulerad.

    Och din länksamling går ju inte av för hackor. ;o)

    SvaraRadera
  8. Jag tycker väldigt mycket om din blogg som jag upptäckte för ett par månader sedan. Du skriver väldigt utförligt om olika ämnen, och jag uppskattar verligen all möda du lägger ner på din blogg. Speciellt tycker jag om att du länkar till så många exempel när du tar upp en teknik. Jag är en lurker av naturen och kommenterar tyvärr inte så ofta, men vill med det här tala om att jag troget läser bloggen.

    SvaraRadera
  9. Hej Kristina,

    Grattis!!! :)

    Annonser låter som en väldigt bra idé. Det skulle ge lite extra inkomst. Har du en räknare för antal besökare? Det kan vara en idé att visa upp besöksfrekvensen för potentiella annonsörer. Det skulle väl vara härligt att tjäna lite pengar på det du uppenbarligen brinner för? :)

    Jag tycker din blogg är fantastisk! Den är intressant, utförlig och professionell. Tack snälla du för svar ang. silverlödning, i forumet Smycketillverkning iFokus, förresten.

    Jag har en annan fråga som jag hoppas o ber att du har svar på. Det gäller en knytteknik (inte makramé eller vänskapsband) som jag o barnen fick lära oss på Muminvärlden och jag kan för mitt liv inte komma ihåg hur man gick tillväga! :( Och inte hittar jag det på nätet heller. *arrgh*

    Som jag minns så användes två färger/snören som man knöt i varsin stor ögla. Öglorna knöts samman så att man hade fyra trådar (eller egentligen två långa öglor) som fästes i en säkerhetsnål som man sedan satte fast på byxorna. Sedan var det bara att knyta/tvinna på. Tillvägagångssättet var enkelt och resultatet blev som ett tvinnat snöre, runt och inte platt som vänskapsbanden. (Det är inte tvinnat på så sätt att man snurrar två snören tillräckligt hårt för att sedan föra ihop dem och knyta.) Jag tror att man kunde välja att använda fler snören men då förde man ihop dem så att man tvinnade två 'bibbor' tråd.

    Om du känner igen det här så skulle jag bli så himla tacksam om du ville berätta eller guida mig till instruktioner. Det stör mig att jag inte kan komma ihåg hur man gör. Det var ju så enkelt!

    Tack för dina fina sajt!! Må så gott!

    -Vroncis

    SvaraRadera
  10. Jag är lite osäker på om man tvinnade två bibbor eller om man överhuvudtaget kunde ha fler snören, inte så lås dig inte på det..

    Ha en bra kväll! :)

    SvaraRadera
  11. Tack igen för alla era gratulationer! :D


    Vroncis: Du har ingen bild på banden? Jag kommer nämligen att fundera på lite olika typer av tekniker, men är inte säker på vilken som passar in bäst på din beskrivning.

    Det finns en ganska ny smyckesbok som heter Pärlor och band: fläta, linda, knyt. Jag har själv inte haft möjlighet att läsa den än, men har du tur kanske där finns något också.

    PS! Jag använder Google Analytics så visst har jag lite koll. Min största stötesten ang. annonser just nu är den tekniska biten eftersom jag en bild av hur och var annonserna skulle kunna fogas in. Något som kräver "fipplande" med koden, vilket jag måste ha hjälp med.

    SvaraRadera
  12. Hej igen!

    Tack för tipset om boken. Dessvärre har jag ingen bild av bandet. Resultatet påminner lite om när man tvinnar två snören hårt och viker på mitten, om jag minns rätt. Om du vill dela med dig av dina funderingar så blir jag glad. Jag vet att jag känner igen tillvägagångssättet när jag ser det.

    Du verkar ha bra koll när det gäller att bygga hemsidor. Bara du hittar någon som kan tipsa dig om hur du går tillväga är det säkert inga problem. Själv har jag främst koll på mjukvara men ingen alls när det gäller programmering. Jag är helt övertygad om att du kommer fixa det.

    Lycka till!!!!

    SvaraRadera
  13. Jag har inte glömt bort dig! Bara haft lite att göra...

    De tekniker jag tänkte på har den svagheten att de inte helt passar in så jag tolkar din beskrivning, men jag kan ju nämna dem ändå och se om något är mer likt den teknik du testade.

    Det allra första jag tänkte är att ibland kan man knyta med öglor på samma sätt som med "kapade" trådar. Så kan man göra med de flesta knyt- och flättekniker. Så då gick tankarna till http://parentingteens.about.com/od/craftsjewel/ss/roundfriendshipbracelet.htm

    Det är en vanligt knytteknik, som barn ofta får lära sig. Men oftast görs den inte med tråd i öglor.

    Men om det var en del av designen att använda öglor, då låter det lite som http://svenska.yle.fi/matochfritid/hobbyartikel.php?id=2288 Men där används betydligt fler trådar och det ser mer flätat ut.

    En tredje sak är att tvinna två trådar helt enkelt genom att trä ena öglan genom den andra och sedan fortsätta. Hela tiden ta den bakersta öglan och föra den framåt genom den främsta. Men då blir det två parallella tvinnade trådar som inte håller ihop om man inte knyter en knut på slutet. Den är mer ett tidsfördriv än en teknik för att skapa en snodd: jag sitter och gör så ibland med mina pärlhankar...

    Slutligen kan man använda tråd i öglor för att göra en "åttaväv", alltså att man väver över en tråd (ena sidan av öglan), går under den och upp mellan trådarna. Sedan över den andra tråden (andra sidan) och så ner igen och upprepa. Den teknik som används i http://manekisparlblogg.blogspot.com/2008/07/teknik-finger-weavingneedle-weaving.html

    Något av det som påminner lite om den teknik du söker? Eller var det annorlunda, jag som missuppfattat det du skrivit?

    SvaraRadera
  14. Tack snälla för alla tips!

    Det som känns bekant är det flätade bandet ifrån Yle men jag har inget minne av att vi använde så många snören.
    Jag minns att jag satt på bussen på väg från Muminvärlden :0)och snodde öglor igenom varandra men jag har för mig att jag bara använde två. (Det har jag redan provat och precis som du sa så blir det ju inget band av det. :) )

    Jag ska prova att göra som de instruerar fast med 3 snören så får vi se om det blir något.

    Tack igen för all hjälp! Du är en pärla!! (Uttrycket passar ju dig extra bra. :) )

    SvaraRadera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails