Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

fredag 3 juli 2009

Tävling: Min pärla


Igår så presenterade jag ett korsord och idag så kommer ännu en liten tävling. Allt tack vara generösa gåvor.


Presentation
Många pärlare kommer vid ett eller annat tillfälle att bli sugna på att göra sina egna pärlor -- och det är detta jag utmanar dig att göra! Material, stil, storlek, allt det bestämmer du själv över nu när det är dags för dig att visa mig din bästa pärla.

Alla kan göra pärlor så därför vill jag speciellt uppmuntra er som inte försökt er på detta förut! Våga och vinn -- i bokstavlig bemärkelse. Inget material är i sig finare än något annat så känn dig inte utanför bara för att du inte behärskar lampworking eller guldsmide, tvärtom. Dessutom ser jag gärna deltagare, som inte bara är pärlare. Vinsten må vara pärlor, men tävlingen är även öppen för andra pysslare och (konst)hantverkare än smyckesmakare/pärlare.

Pärlorna kommer att bedömas utifrån kreativitet och originalitet såväl som hantverksskicklighet och ren estetik. Så våga experimentera och göra något personligt. Behöver du inspiration, se inläggen under rubriken Pärltillverkning där du kan läsa om olika material och tekniker för pärltillverkning.


Regler
  • Du får använda en färdig pärla som bas, vilken du exempelvis handmålar, decoupagar, stämplar, täcker i harts eller på annat vis "altrar" eller bearbetar. Bara ditt hantverk är i centrum.
  • Tävlingen omfattar inte pärlade pärlor (beaded beads). Dessa är jättefina, men de passar bäst i en egen tävling. Definitionen av dessa i denna tävling är pärlor, som görs enbart av (små)pärlor i en sydd teknik så som peyote, RAW, netting med mera samt även "pärllindade pärlor". Däremot får det ingå pärlor i din tävlingspärla, tex som pärlmosaik, fastbroderade eller som dekor på tråd.
  • Inga hängen eller berlocker. Var gränsen går mellan en berlock och en pärla kan vara flytande och jag kommer hellre fria än fälla, men försök att inte göra renodlade hängen.
  • Pärlan ska kunna användas som en fokalpärla (se förklaring här), men i övrigt finns inga krav på storlek. Detta inkluderar att pärlan ska ha ett hål så att den kan träs upp, men även cabochoner är tillåtna. Pärlan får vara tvåhålig (indikera då detta).
  • Du får göra ett set (fokalpärla + några mellanpärlor). Det är endast fokalpärlan som kommer att bedömas.
  • Du får delta med högst 3 alster.
  • Pärlan får självklart inte vara plagierad från någon annan. Den ska vara ditt personliga verk och även om inspiration och teknik kommer från något annat håll så ska den slutgiltiga pärlan vara din egen design. Inspireras gärna, men kopiera inte.

Gör så här
Ta ett tydligt kort på ditt/dina alster (OBS! Deltar du med flera bidrag ska varje pärla ha sitt eget foto). Döp gärna bildfilen till ditt namn och ev. namn på pärlan så är det lättare för mig att hålla reda på. Om det behövs kan du skicka med mer än ett foto på din pärla, tex sedd från en annan vinkel, eller göra ett collage. Du får även skicka med en bild på pärlan använd i ett verk, men detta kommer inte att bedömas och är inget krav.

Skicka ett mail med bilden/bilderna till mig på manekinekogirl [at] gmail [punkt] com. På ärenderaden skriver du Tävling min pärla. Inget annat. Mailet ska innehålla namn och adress samt uppgifter om vilka tekniker och material du använt, pärlans storlek och en ev. beskrivning av den.

Låt kreativiteten ta tid på sig. Sista inlämningsdag är inte förrän 20 september (förlängt pga datumkrock).


Vinster


Pärlpaketen, som du har chans att vinna i de två jubileumstävlingarna ser du på bilden ovan och du kan få en närmare presentation av dem här.


Till sist vill jag avsluta med att återigen önska er alla ett stort LYCKA TILL!

1 kommentar:

  1. men det låter ju jätteskoj, jag får se om jag hinner hitta på något :)Jag har faktist en del intressant material som jag inte hunnit tagit tag i!

    SvaraRadera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails