Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

tisdag 29 september 2009

Färger och finishar: Celsian


Celsian är namnet på ett mineral i fältspatgruppen, som först beskrevs av Hjalmar Sjögren 1895 och som fått sitt namn efter Anders Celsius. Mineralet, som har en glasartad glans, är i ren form färglöst, men det förekommer vanligen i vita och gula nyanser.

Detta mineral med svenskanknytning har också fått ge namn åt en vacker effekt, som används på tjeckiskt glas och kristall. Färgen på finishen är en transparent varm topasgul som går mot ljusa bronstoner, bärnsten och aprikos. Om du studerar ytan på nära håll kan du dessutom skönja ev viss lyster, lite som skimret i en vattendroppe eller svag såpbubblelösning. Inget så iögonfallande som AB, utan bara en antydan till skimmer.

Celsian är mycket fin och elegant på ofärgat glas, men passar även på andra färger. Kanske inte minst ljusa toner, exempelvis rosaline och chrysolite som i blommorna på fotona, får en fin finish. På mörkare pärlor upplevs celsian som något mer metallisk på ytan, vilket inte minst syns på blompärlan i tanzanite (2:a fr h nedan).


Jämför även med finisharna topaz luster och light topaz luster, som inte minst används på mycket seed beads/rocaillepärlor.

8 kommentarer:

  1. Jätteläckert! Fråga: Är celsian en benämning som finns inom 'pärlvärlden'? (Skulle gärna vilja kika på dessa pärlor, men känner ej igen benämningen..), och har celsian-finish någon koppling till topaz-finish? Ha en fin dag//Eva

    SvaraRadera
  2. Ja, celsian används som benämning på denna finish även i pärlbutiker, men den är inte så särdeles vanlig. Alla pärlor på bilderna är köpte från Etsysäljare, som anger just det namnet, och jag vet att amerikanska Shipwreck beads också använder benämningen. Både Jablonex och Preciosa (numer del av Jablonex group) använder celsian, men liksom med apollo vs capri gold betyder det ju inte att alla butiker gör det.

    Topaz luster-finish (ej att förväxla med topasfärgade pärlor med luster finish) är i mina ögon liknande celsian och när jag tittar på t ex Perles & Co och deras Luster Topaz Gold så påminner de mycket om celsian. Så det kan vara ett alternativt namn även om jag inte vågar svära på det. De pärlor jag har i topasfinish är enbart färgade japanska seeds så det är svårt att göra en direkt jämförelse.

    SvaraRadera
  3. Du har sådana kunskaper i pärlor Manekis, så att du borde bli utnämd till professor. Den första Pärlproffessorn :-) Jag är imponerad över hur du lyckas få tag i all fakta osv. De här änglakjolarna är underbara, men svåra att hitta. Lyckats få tag på dem på Etzy. Någon som vet någon annanstans man kan köpa dem?

    SvaraRadera
  4. Tack!

    Ja, visst är de vackra. Liksom du har jag hittat mina på Etsy, men har också köpt från några andra amerikanska butiker. Har kikat lite i europeiska och svenska butiker där jag brukar köpa tjeckiska blommor, men de har dem inte. Som vanligt är det alltså lättast att hitta europeisktillverkade pärlor på andra sidan Atlanten... Men om du inte har nåt emot att handla från USA, kika på dessa länkar:

    http://www.bellomodo.com/index.php?cPath=23_625_1500
    http://www.fusionbeads.com/shop/productchart/3562/
    http://www.artbeads.com/czech-glass-flower-beads-large.html

    SvaraRadera
  5. Tack för länkarna.

    De finns nu även i några Svenska butiker:
    www.fruparla.se
    www. ljuvating.se

    SvaraRadera
  6. Tack för länkarna.

    De finns nu även i några svenska butitiker på nätet:
    www.fruparla.se
    www.ljuvating.se

    /Mian

    SvaraRadera
  7. Vilken underbar finish. Särskilt blomklockorna är otroligt vackra. Den här finishen måste jag bara ha. Särskilt blomklockorna är tilltalande. Ofta är AB för glammigt för mig. Tack för länkarna allihopa! Tanzanit är väl andra från vänster?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, måste ändras (jag tillhör den förvånansvärt stora grupp av människor som haft lite svårt att lära skillnaden mellan höger och vänster, vilket märks ibland).

      Radera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails