Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

fredag 4 september 2009

Inspiration: Ordnad oordning -- tre balanserade färgblandningar

Hur gör man för att blanda olikfärgade pärlor huller om buller om man är allt för symmetrisk och ordnande? Speciellt med tanke på att det fortfarande ska bli balans i det färdiga smycket. Risken är att det medvetna designandet gör blandningen allt för regelbunden: röd, blå, vit, röd, blå, vit. Och helt utan styrning kan det bli snedfördelning. Här är tre sätt jag har arbetat med mixade färger.



Detta armband skapade jag med två tankar: 1. jag ville ha en slumpmässig fördelning av färgerna och 2. jag ville ha ett harmoniskt och symmetriskt smycke. Det skapade jag genom att behandla de två pärlsorterna olika. De imiterade pärlorna kom i en mix av olika nyanser, som jag trädde på helt i den ordning som jag plockade upp dem ur påsen. Däremellan trädde jag på keramikpärlor i två nyanser. Varannan gång en grönturkos och varannan gång en lila. Alla pärlor ha kalla pastellartade nyanser som smälter samman utan för stora kontraster.


Detta armband är en förenklad variant av armbandet ovan och är inte minst effektfullt om du använder svarta eller vita pärlor mellan de färgade. I detta fall har jag valt att trä rökfärgade glaspärlor med fiberoptiska glaschips emellan. Liksom med de imiterade pärlorna ovan har jag tagit chips för chips efter vilket som är närmast. Det går att styra detta i olika grad: du kan t ex välja att byta ett chips ifall du får två av samma färg efter varandra eller om det blir obalans med för mycket av en färg på en sida och för mycket av en annan på andra sidan. Men det är inte bra att styra för mycket då tanken är att det ska vara en slumpmässig fördelning.

Jag har valt chips av två anledningar. Dels för att det var vad jag hade hemma i form av färdigmixade pärlor, men kanske framförallt för att den ojämna formen kontrasterar mot de enkla, runda större pärlorna. Det är dock inget krav för att pärllängden ska bli vacker att titta på. Det är spännande att bara använda t ex 2 mm runda pärlor i glada färger till stora runda.



Slutligen den enklaste varianten, som jag vill visa då det är en variation av ovanstående. Här har jag gjort det enkelt för mig genom att välja att arbeta med turmalin. Jag har helt enkelt trätt på pärlorna i den ordningsföljd de uppträdde på strängen. Denna typ av strängar är perfekt för en person som själv har svårt att blanda färger på ett slumpmässigt och balanserat sätt. Några svarta pärlor har tagits bort för att få rätt längd och jag valde då att ta bort just svart för att halsbandet inte skulle bli för mörkt.

Mellan varje pärla har jag satt chips, som matchar den runda pärlan bredvid i färg. Detta gör att chipsen ger halsbandet en spännande form utan att skapa någon stark kontrast i färg mellan de två pärlformerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails