Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

onsdag 9 september 2009

Lästips: Kopparsmycken av Sharilyn Miller


Miller, Sharilyn: Contemporary Copper Jewelry. Step-by-step, techniques and projects. (2009, Interweave Press) 127 s.

*

September, årets första höstmånad. Snart dags att börja kura ihop sig under en varm filt i favoritfåtöljen med en ny god bok medan regnet smattra mot rutan. Och snart dags att gå ut i naturen och inspireras av trädens glödande färgprakt likväl som det mer vemodiga diset. Vad passar då bättre till dessa höstens färger än koppar? En varm metall som också kan patineras till en höstmörk yta.

Därför ligger det inte långt borta att tipsa om en ny bok, Contemporary Copper Jewelry, av författaren bakom superba bloggen Wire Jewelry Lessons, Sharilyn Miller. Detta är hennes femte bok och liksom i de flesta av hennes tidigare verk står metalltråden i centrum.

Har du läst hennes blogg så vet du att här är en bok med många steg-för-stegbilder. Bilderna är inte så stora, men oftast mycket tydliga. Boken är framför allt tänkt för dig som redan kan grunderna i trådarbete, vilket förutom på projekten märks i det faktum att här inte finns de nästan obligatoriska kapitlen om material och verktyg. Istället inleds boken med grundtekniker som härdning av tråd, rengöring, snurröglor med spiral, örkrokar, spiralberlocker och patinering med svavellever.

Därefter följer de 22 projekten, som sträcker sig stilmässigt från klassiska Spiral Fibula Pin och Single-Loop Chain till myllrande Copper Spiral Bracelet with Wire Charms (se bokens omslag, nedan t h). Återkommande är något av Millers signum: spiralen. Ibland utgör den centrummotivet i smyckena och ibland blir den, i mindre format, ett välarbetat sätt att avsluta en snurrögla eller liknande. Projekten omfattar armband, halsband och örhängen samt två fibulanålar/broscher och en stor fingerring.

Utöver koppartråd använder hon även kopparbrickor och -rör. Brickorna blir fina mellandelar medan röret plattas ut och blir ett stiligt stelt armband. I vissa fall används även silvertråd och svartglödgad järntråd. Pärlor dekorerar i olika utsträckning de flesta smycken, men det finns också några i enbart metall.

Förutom Millers egna originaldesigner så finns här även projekt efter smycken av Richard Salley, Dale "Cougar" Armstrong (aktuell med boken Wirework), Eugenia Chan och Rachel Nelson-Smith. Inte minst Armstrongs Elemental Necklace blev jag oerhört förtjust i -- vilket underbart halsband! Som dessutom har en fiffig uppbyggnad. Nedan kan du se halsbandet i ett av de två uppslagen jag fotat från boken.


Jag tycker mycket om denna bok. Kanske inte så konstigt med tanke på att koppar är ett av mina favoritmaterial, men jag gillar även mixen av olika modeller och stilar -- som samtidigt har ett genomgående tema i och med att spiralmotivet återkommer genomgående. På de smycken jag inte är lika förtjust i hittar jag ändå detaljer, som jag närstuderar. För i varje projekt finns minst en liten del att lägga på minnet, vilket inte minst är tack vare Millers känsla för att skapa bearbetade avslut. Detta är ett bokköp jag är mycket nöjd med.

2 kommentarer:

  1. Hvor får man kjøpt denne boken?
    Jeg er superinteressert i koppar og vil gjerne lære meg mer.
    Vet du hvor man får kjøpt halvfabrikat av koppar.

    SvaraRadera
  2. Snälla maila mig selmicollection@gmail.com

    SvaraRadera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails