Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

fredag 25 september 2009

Lästips: Skira smycken av metalltråd och pärlor


MacDuffee, Melody: Boutique Bead & Jewelry. (2008, Lark Books) 128 s.

*

När jag råkade stöta på denna bok var det författaren, som först och främst drog. Melody MacDuffee är nämligen kvinnan bakom flera av mina favoritsmyckesprojekt. Det dramatiska halsbandet på omslaget verkade förstås också intressant. Innan jag köper böcker brukar jag -- med vissa undantag -- läsa recensioner på exempelvis Amazon och i detta fall gjorde resultatet mig lite tveksam, men jag valde ändå att köpa boken och jag är mycket nöjd med mitt köp.

Boken är inte utan fel så jag tänker börja med att gå direkt på dem. Korrekturläsningen av den här boken har varit svag och här finns flera missar, som framför allt kan ställa till det för en nybörjare. Bland annat är där ett felaktigt foto i kapitlet som visar hur du gör grundformerna. Det är tråkigt att se hur bokförlag många gånger inte längre verkar bry sig om att lägga tid och energi på sådana detaljer. En udda missa är också halsbandet på omslaget: blommorna är gjorda med sex droppar, men instruktionerna refererar hela tiden till fembladiga blommor -- inte helt lyckat i en bok där "se fotot på färdigt smycke" används som en del av instruktionerna. Och som om det inte räckte irriterade jag mig även på en del av illustrationerna -- och till viss del hur texten refererade till dem i vissa fall. Några av dem är riktigt taffligt gjorda, vilket gör att deras värde som visuellt hjälpmedel sjunker som en sten. Återkommande slarv är också att visa felaktigt utförd tvinning: det är mycket viktigt att tvinna så att båda trådarna snurras om varandra, inte bara en snurrad om den andra, men illustratören tyckte tydligen det var för svårt att rita i sitt datorprogram.

Instruktionerna är textbaserade och illustrationerna relativt få (för en amerikansk bok). Där finns plats för foton på presentaskar, men inte på viktiga moment i tillverkningen av smyckena, vilket hintar mot att det inte handlar om platsbrist så mycket som att fotosessioner och illustratörer kostar både i pengar och tid. Detta är alltså kanske först och främst en bok för dig som kan lära genom text och foto på färdiga smycken. Jag förstår att vissa saker är svåra att beskriva i text och att MacDuffee kanske främst lärt ut dessa smycken under kurser tidigare, där hon kan visa istället för att försöka förklara alla snurrar och tvinningar. Lär man sig dock grundmotiven så är detta ett mindre problem.

Boken är disponerad så att den efter genomgång av verktyg och material har två grundkapitel. I den första delen beskrivs hur du påbörjar smyckena, fäster tråd, formar grenarna, skarvar på ny tråd, avslutar trådarna, formar stommar, fäster filigranmotiven på dessa osv. Andra delen är en "motif boutique" där du får lära dig de grundläggande motiv, som alla smyckena byggs upp från. I princip handlar det om en blomma, ett blad samt grenar med variationer på varje. Några motiv känns igen från tillverkning av (franska) pärlblommor. Genom hela boken kommer du sedan att hänvisas tillbaka till denna motif boutique i instruktionerna.

På detta följer så de sirliga och romantiska projekten. Här hittar du fem nybörjarprojekt, tolv projekt på medelsvår nivå samt sex avancerade projekt. Några av nybörjarprojekten hittar du liknande av i Panduros broschyrer. Förutom de skira blommande filigranmotiven finns här också några lite annorlunda projekt. Sand & sky turquoise bracelet är exempel på smycke som främst består av långa tvinnade trådar som får snirklar och vrida sig runt varandra med bara några få pärlor som accent. Och Tuscan gold necklace & earrings visar på hur du kan använda tekniken för smycken som har väldigt tätt med pärlor. Black & silver bows necklace visar hur du kan göra ett romantiskt halsband som går lite mer mot det strikt eleganta. Pastel flower chandelier earrings visar hur du kan använda blommotiven som länkar. Pretty in pink barrette känns dock mest som ett ganska tråkigt projekt jag sett i nån pärlbok från Damm. Huvuddelen är dock sirliga och romantiska smycken med blommotiv eller andra organiska former -- perfekt för den som vill skapa brudsmycken! Ja, flera av seten är tänkta som just detta och här finns inte mindre än tre tiaror att tillverka samt ett hårkam.

Så avslutningsvis skulle jag vilja säga, att om du älskar romantiska och skira smycken och om du tycker om att arbeta med metalltråd så är detta en bok värd att ta sig en titt på. Kan du med bläddrande fram och tillbaks i boken samt de ibland lite irriterande instruktionerna så har du här många tjusiga projekt att skapa. Förvänta dig inte en bok utan fel, men förvänta dig en bok med vackra smycken!

*

PS! Gillar du tekniken som används i boken, att tvinna metalltråd med pärlor? Håll utkik nästa vecka då jag kommer att presentera denna teknik lite närmare och ge tips på projekt på nätet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails