Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

onsdag 23 september 2009

Mönstertips: Svävande kluster




"Svävande kluster" är min benämning på en typ av halsband jag stötte på när jag letade efter slaktbara smycken i en second handbutik. Halsbandet var i princip en variant på svävande halsband, men med den skillnaden att istället för enskilda pärlor så knöts här små grupper av pärlor, kluster, fast med mellanrum på fiskelinan.

Nedan kan du se en närbild på ett treradigt armband i vardande och hur pärlorna knyts fast på tråden i grupper om tre. Jag har använt råbandsknopar, men det är upp till dig vilka knutar du tycker är finast och håller bäst. För mer tips om att trä pärlor, se länken ovan till svävande halsband.

Du kan variera både pärlstorlek och avstånden mellan klustren för att skapa ett luftigare eller kompaktare utseende. I "originalhalsbandet" användes stora kongopärlor i glas samt runda plastpärlor. Till armbandet använder jag Miyuki seed beads i storlek 6/0. I originalet täcker pärlorna nästan helt tråden medan jag vill få en tydligare känsla av "flytande pärlor". Tänk på att om du gör flerradiga smycken så kan pärlorna från de andra raderna komma att något täcka tråden på varje pärlrad.



I brudhalsbandet nedan har jag använt mig av 15/0 seed beads, som egentligen är för lätta för den något styva Illusion Corden. Här är mellanrummen än större och pärlorna mindre, vilket än mer förhöjer effekten: pärlblommorna verkar på håll sväva fritt. I verkligheten syns tråden mindre, vilket tillsammans med hänget gör att halsbandet upplevs som mindre "taggigt" än på bilden.


1 kommentar:

  1. The clusters of larger beads in the middle picture are very clear! Thanks for sharing this tip on my blog!

    SvaraRadera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails