Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

fredag 27 november 2009

Teknik: Coiling med fiber





Redan när jag skrev Coiling så nämnde jag coiling med andra material än metalltråd. Ursprungligen är det en korgvävningsteknik, som görs med exempelvis vaxad lintråd, rotting, bast med mera. Den gången refererade jag till Mary Hettmanspergers bok Fabulous Woven Jewelry, som innehåller exempel på smycken i denna teknik (förhandskika på Google Books), och gav även exempel på mina egna lintrådscoilade verk. Men det finns förstås mer att inspireras av.

Nyligen såg jag även ett sirligt halsband med vaxad tråd om koppartråd i Bead & Buttons aktuella specialnummer Jewelry Designs with Art Glass Beads, Joan Babcocks Waxing Poetics (missa inte hennes hemsida!). Projektet kan köpas i e-format från tidningens shop.

En helt annan stil finner du hos Judy K. Wilson, som tydligt utgår från just korgtillverkning och delvis även indiansk tradition i sina halsbandskit. Hon använder sig bl a av lätt vaxad silkestråd till sina coilade halsband.

Mer exempel på coilade smycken kan du finna hos Marilyn Moore, som dock bara håller kurser (dvs inga nedladdningsbara mönster eller kit att beställa). Hon använder främst hampa och broderigarn. Stickgarner används i hängena som beskrivs hos CraftyPod. Du är med andra ord inte begränsad till lintråden -- den återkommer kanske främst för att den är ett klassiskt material i korgtillverkning samt slitstarkare än vissa andra trådar.


Att coila på detta vis är inte särskilt vanligt bland svenska pärlare och smyckesmakare, men som synes ovan är det en teknik, som går att variera stort och gillar du som jag organiska former och naturromantik kan den komma väl till pass. Likaså om du vill ha något rustikt med hantverkskänsla. Jämför gärna skillnaden i uttryck mellan metalltråd och fiber i olika smyckesprojekt: samma teknik, men de ger vitt skilda intryck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails