Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

måndag 30 augusti 2010

Material: Elytra från Sternocera aequisignata


Jag tyckte armbandet ovan var ett spännande exempel på hur man kan använda ett ovanligt material. Det finns en anledning till att rubriken är så kryptisk, jag ville visa hur ett smycke med materialet ser ut innan jag berättar vad det är. Är du entomolog så vet du det redan. För övriga kan jag berätta att elytra är den vetenskapliga benämningen på en skalbagges hårda täckvingar (sing. elytron).

Det engelska namnet -- svensk benämning har jag ej funnit -- på S. aequisignata är Green Jewel Beetle och den ingår i en familj som ibland kallas jewel beetles på engelska eller praktbaggar på svenska (Buprestidae). Den är en av de skalbaggar som samlas in för matlagning i Sydostasien, bl a Thailand. När skalbaggen ätits upp återstår, precis som med alla djur, delar som inte är ätbara. I detta fall täckvingar, halssköld och huvud. Eftersom täckvingarna har en vacker grönblåglänsande färg är det inte svårt att förstå att de snart fann sin väg in i olika hantverk som smycken och broderier.

Täckvingarna är mörka och har oftast en grönskimrande färg, som kan jämföras med irisfinish på svarta glaspärlor. Vissa vingar kan vara mer blåskimrande och det finns även de som är brun-orange i tonen.

För dig som vill ha lite bildexempel på hur detta annorlunda smyckesmaterial kan användas finner du en del foton hos Corvus Chainmaille, TotusMel Tats samt i de två eBayguiderna How to Use Elytra of Green Jewel Beetle och How to Use Elytra for Different Art and Decor Projects. Lite mer om konsthantverk av skalbaggsvingar kan du läsa om på Wikipedia. Det thailändska hantverket har haft en kraftig nedgång, men idag säljs bl a enkla örhängen av elytra till turister.

1 kommentar:

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails