Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

måndag 27 september 2010

Manekis projekt: Pärlhattspärlor






Jag använder inte pärlhattar så ofta även om jag tycker de är fina och kan förhöja ett smycke -- ja, jag använder dem även gärna till blomberlocker. Idag ville jag dock tipsa om ytterligare ett användningsområde: pärlhattspärlor.

Två "flikiga"pärlhattar kan träs på tråd utan en pärla emellan och skapar då tillsammans en (mellan)pärla. Det krävs lite försök för att hitta passande pärlhattar, som "flätas samman" när de träs på som på bilderna här. Det viktigaste är att kanterna har antingen tydliga flikar, som gör att de två delarna passar ihop likt ett par pusselbitar eller att kanterna är helt raka så de bilar en linsformad pärla (ej på bild). Olika former ger olika pärlor och medan mindre pärlhattar ger dekorativa mellanpärlor kan större pärlhattar bilda rena fokalpärlorna.




Vill du att pärlhattarna inte ska dela sig när de inte är uppträdda på tråd så kan du försiktigt löda ihop dem på strategiska punkter där de två hattarna möts (har du inget emot lim så kan du också testa att limma ihop dem). För att löda dem krävs att du har pärlhattar av passande material som går att löda, t ex koppar eller silver. Tenn, tibetsilver, pläterade material etc kan ev. sammanfogas med tennlod, som löds fast med en lödpenna. En sådan mjuklödad fog är dock svagare än hårdlödade fogar.

Vill du inte löda ihop delarna och pärlhattpärlan känns för instabil när det är uppträdd så kan du trä på en liten pärla mellan hattarna, vilket stabiliserar delarna. Använd en pärla i samma färg som hattarna så den inte syns (till filigranpärlhattar kan du t ex använda filigranpärlor).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails