Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

måndag 20 september 2010

Mönstertips: Köp mönster och stöd ett gott ändamål

Pärlor och välgörenhet kan gå hand i hand på många sätt. Som jag vid olika tillfällen nämnt finns det en mängd olika organisationer som på ett eller annat sätt kombinerar välgörande arbete med pärlor och/eller smycken. Det kan vara allt från Beads of Courage, som hjälper barn bearbeta svåra sjukdomar genom pärlor (och är beroende av donationer från bl a pärlmakare) till rättvis handelsprojekt, som genom pärltillverkning ger fattiga kvinnor en möjlighet till inkomst. (Sök på ordet välgörenhet i bloggen så får du några fler exempel) Även just nu aktiva Berlockprojektet är ett exempel, där pärlare bidrar med din kreativitet för att samla in pengar till ett gott ändamål.

Ytterligare ett sätt, som pärlare kan bidra på, är att köpa pärlmönster och -tutorials där en del av priset går till välgörande ändamål. Nedan följer några få exempel jag har funnit. Tipsa mig gärna på ännu fler så jag kan lägga dem till listan.

  • I England säljer Heatherworks boken Minerva Spirals, som författats av pärlgruppen Minerva Beaders, vilka använder inkomsterna från försäljningen till att stödja en landsbygdsskola i Zimbabwe. Heather Kingsley-Heath säljer även på samma sida ett armbandskit i hennes eget stygn, Albion stitch, och även där går intäkterna till projektet.
  • Beading-Patterns.com finner du många mönster i tekniken saraguro. Köper du något av de mönster som Chris Prussing skrivit så går hälften av pengarna till kooperativ av pärlare bland saraguroindianerna, vars pärltekniker och mönster hon lärt sig av.
  • Hon har även utvecklat mönster i samarbete med huicholindianerna och även från den försäljningen går intäkter till den grupp som är ursprunget till teknikerna. Se Huichol Vine.
  • Joanne's Jewellery donerar intäkterna från försäljningen av halsbandsprojektet Forget Me Not till alzheimersforskning.


Har du några fler exempel? Hjälp mig fylla på listan och bidra till en bättre värld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails