Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

tisdag 21 september 2010

Nyhet: Vinnare korad i pärltävlingen


Så har äntligen en vinnare sållats ut bland de många inkomna tävlingsbidragen för att vinna de tjusiga pärlorna från Bello Modo. Har du missat tävlingen kan du läsa allt om den här. Det var inte lätt att välja ut bara en enda vinnare för ni har alla skrivit kloka och läsvärda svar på frågan vad ni skulle ge till en nybliven pärlare. Ett tag var jag orolig att svaren skulle bli för likartade, vilket skulle göra det ännu svårare att finna en ensam vinnare, men trots några gemensamma teman så fanns där ändå en viss bredd i era svar. Och vem vann då?


Stort grattis till dig, Anna (alias AnKa), som vann med följande motivering:
Min nioåriga dotter har upptäckt glädjen i att pärla. Det är klart att hon även tidigare gjort massor med halsband men nu har intresset djupnat och hon kan sitta länge och välja pärlor till ett smycke och blandar färger och former med stor omsorg.

Jag vill ge henne den lite kittlande känslan av att komma in i en välsorterad pärlbutik, glädjen att gå och titta och känna på alla pärlor i olika färger och material och i att gå där och plocka i de små påsarna för att sedan komma hem med de nya pärlorna, plocka upp dem bara för att få titta på dem och fundera ut vad man skall göra av dem.

Juryns motivering: Alla minns nog första gången de besökte en fysisk pärlbutik med alla dess nya intryck: känslan när man kikar igenom överdådet av "lösgodis", möjligheten att IRL testa olika pärlkombinationer före köp, tillfällena att känna på nya material. För nybörjare är det också en möjlighet att få hjälp att lotsa sig fram bland allt det nya av kunnig personal. Och vilka av oss har inte råkat locka in vänner eller familjemedlemmar i "pärlträsket" när de inte ont anande följt med till pärlbutiken som de snälla personer de är? En fysisk pärlbutik är en spännande likväl som lärorik upplevelse för en nybörjare, något positivt på så många olika plan, och Anna påminner oss om detta när hon introducerar en ny generation för pärlvärlden.

Grattis igen -- ditt pris kommer att postas inom kort!


Övriga svar: vad skulle du ge en nybörjare i pärlornas värld?
En anledning till mitt val av tävlingsfråga var att jag gärna ville få in svar, som kunde inspirera bloggläsarna. Nybörjare och övriga. Så vad fanns där då för andra svar utöver vinnarens? Återkommande teman bland svaren var baskit, bra verktyg, förvaringslösningar, sådant som är trist men nödvändigt samt den svarandes egen tid och kunskap. Vissa svar byggde på personliga erfarenheter från nybörjartiden och andra var mer allmänna. Några utgick från nära och kära, som nyligen har stigit in i pärlornas värld. Jag skulle gärna publicera alla svaren, men nöjer mig med ett litet urval.

Jag skulle ge min vän rådet att läsa en nybörjarmanual i smyckestillverkning. Ordentligt. Jag kämpade hårt i början med att göra öglor och försöka få till de - med en spetstång. Den var ju faktiskt rund när käftarna var ihop på den... När jag i min förtvivlan inte klarade av att göra öglorna kastade jag den i golvet och skrek att "rundtången var värdelös" varpå min sambo glatt förklarade att det var en spetstång och införskaffade en rundtång åt mig. Lyckan var total och sedan dess är jag lite mer noggrann med att läsa instruktioner och titta på bilder :)

/Anonym


Jag skulle bli så glad om en vän till mig började pärla och jag skulle inte vilja att min vän blir skrämd så denne slutar så därför skulle jag investera i ett ergonomiskt verktygsset som jag skulle ge henne/honom. För är det något jag själv hade i början så var det ont i fingrarna pga felaktiga och osköna verktyg och jag gav många gånger upp, pga detta... och det helt i onödan. Med rätt verktyg kan man äga flera pärlmaraton i rad =)

/Ann-Sofi F.


Min bästaste vän som var sjukskriven, var nyfiken på mitt pärlande. Hon fick en rundtång och en sortimentask med pärlor och tillbehör i hennes favoritfärger.
-De mest lugnande och ångestdämpande "medicin" jag haft blev resultatet...

/Anneli J.


Jag ge bort min tid så min vän kunden få sitta ner i lugn och ro med sin nya hobby. Det är ju nästan det ända man inte kan köpa för pengar och för det mesta det man har för lite av.

/Hanna L.


Jag skulle ge en rejäl förvaringsbox. Den nyblivne pärlaren behöver vara förberedd på att pärlförrådet kommer att växa explosionsartat och att goda förvaringsmöjligheter är nödvändiga om man inte ska drunkna i knutgömmor och cloisonné.

/Anonym


Om min vän skulle börja med pärlsmycken skulle jag ge av min tid!
När jag själv började med pärlor så fanns ingen i min närhet som kunde svara på frågor eller visa hur man gjorde. Internet och böcker blev min källa till kunskap, vilket också är bra, men just att ha någon till hands var något jag saknade. En person som visar hur man hantera verktygen, vilka butiker som finns, vilka saker man behöver till olika tekniker osv. En del misstag "behöver" man göra själv och många moment kräver övning men att ha någon med erfarenhet att fråga gör att man inte fastnar utan kan utvecklas inom pärlsmyckestillverkningen.

/Margareta G.


Jag skulle ge lektioner inkl material som får tas ut med jämna mellanrum. När man börjar så finns det så mycket att lära och får man det för fort så försvinner det lika fort.

/Stina R.


Jag skulle nog välja ett lite startkit med ett litet innehåll för några olika tekniker, t.ex. smyckeswire, lina, makramé och sedan en gemensam pysselstund (det senare är ju iofs lika mycket en present till en själv). Innehållet i startkitet skulle givetvis kunna variera lite beroende på vad väninnan redan provat på själv. Varför jag skulle vilja välja en sådan present är att det i början kan vara svårt att känna till olika tekniker och vad som faktiskt passar en själv. Får man chans att prova på att jobba med lite olika tekniker har man också en lite annan chans att bedöma vilken/vilka tekniker som passar en själv bäst.

/Anonym


En bärbar och hopfällbar arbetslampa med infällbart tillbehör förstoringsglas.
Lampan kostar mycket pengar och hade jag bara vetat - som ny pärlare - att jag först skulle lägga ned en massa pengar på usla alternativ hade jag kunnat spara mycket genom att köpa sådan lampa från början. I min låda för ratade tillbehör ligger ett förstoringsglas att ha i snodd runt halsen (faller platt ned över bröstet som en bricka - botten), förstoringsglas att trä över tänger, inhandlat i Paris en gång ( slinker runt verktyget - botten), svindyr arbetslampa med förstoringsglas i mitten (förvränger arbetsytan, så att man måste titta under själva lampan för att se var man är - botten), extra läsglasögon att sätta utanpå de vanliga glasögonen för att förstora (OK när man är ensam hemma - annars förkastligt).

/Agneta W.


Jag har en kollega som har nyligen börjat tillverka smycken. Runa, som min kollega heter, är en ren juvel i sig själv. Hon är en varm och genomgod vän som har ett stort hjärta. Därför skulle jag vilja ge henne tex sötvattenspärlor och ett fint silverhjärta så hon kan tillverka ett halsband som påminnelse om vår vänskap.

/Piro H.


Va inte rädd att prova dom idéer du har i huvudet. Blanda gärna material, det blir mer spännande då. Stora & små pärlor lyfter fram varandra. Det är lättare att köpa material i en pärlaffär där man får känna & klämma på pärlorna. Nätet är BRA när man blivit van med pärlandet.

/Lillan A.


Något jag själv saknar som "pärlare" är inspiration till att sätta ihop olika pärlor och färger, det blir snarlikt eftersom man ofta tänker likadant hela tiden. Märker också att det är så personligt hur man kombinerar olika material.
Jag skulle ge några påsar med färdiga kit ex. pärlor,tråd, lås,metalldelar i olika färger och material samt sammanställa en mapp med lite tips och idéer om smycketillverkning.

/Anonym


Jag skulle ge mitt favorit set med 5 tänger (detta) samt en nylonkäftad tång för att bra verktyg att jobba med gör det hela så mycket roligare. Och som nybörjare vill man ju hellre få investera i de vackra materialen så som pärlor och metall-delar istället för tråkiga tänger :-) tittar jag på de första smycken jag gjorde med klämdelar etc så är de alla repiga och skadade i metallen just pga av skräptänger jag köpte för hiskeligt överpris i en smyckes tillbehörs shop.

/Monika P.


Jag skulle ge henne tillstånd att när som helst på dygnet ringa mej... för att få hjälp och tips. Dessutom skulle jag ge henne ett riktigt bra set med smyckestänger. För riktiga verktyg underlättar verkligen!

/Susann A.


Jag skulle ge små tunna pärlnålar. Eftersom jag själv inte hade tillräckligt tunna nålar i början så fick jag trä pärlorna (rocaille) på tråden utan nål vilket ibland var oerhört frustrerande då det inte är så smidigt att vara utan nål när man väver.

/Anonym


Ett baskit med bra (god kvalitet) verktyg (rundtång, plattång (2 st helst, för att kunna öppna ringar t ex), avbitare), en pärlmatta (höll på att bli tokig i början när alla pärlorna åkte omkring på bordet) borde alla nybörjare ha. Har man bra verktyg går ju arbetet så mycket enklare. Tips på bloggar kan jag också tänka mig. Inspiration betyder så mycket och för det är lite knepigt i början, innan man hittat "sin stil".

/Mervi L.

Tack alla ni som deltog med era svar och lät mig publicera dem här, vilket förhoppningsvis kan vara till nytta och nöje för alla som precis bekantat sig med pärlvärlden -- och de som vill ha idéer till present att ge en nybliven pärlare. Tyvärr kunde det bara finnas en vinnare, men jag önskar alla tävlingsdeltagare -- ni som omnämnts ovan och ni som av utrymmesskäl dessvärre inte är med -- bättre lycka nästa gång.

2 kommentarer:

  1. Men VA, vann jag. Vad roligt, det var oväntat men superkul. Jag får nog nästan ge några av pärlorna till dottern, eller hur?

    SvaraRadera
  2. Grattis "Anka" till första priset!! Vilken underbar motivering! Känslan av att gå in och shoppa loss i en pärlbutik är ju oslagbar.

    SvaraRadera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails