Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

onsdag 6 oktober 2010

Inspiraton: Ny gadget för färginspiration


Idag har jag lagt in en ny gadget på försök i högerspalten. Denna gadget från Colr.org genererar slumpvis utvalda färgscheman och min förhoppning är att dessa färgkombination ska kunna fungera som en blygsam liten inspirationskälla. Jag vet att många pärlare tycker det är svårt att kombinera färger eller åtminstone att arbeta i andra än sina invanda favoritfärger. Samtidigt är det utvecklande för kreativiteten att arbeta i nya färger och kombinationer då och då. Vid sådana tillfällen kanske gadgeten kan vara en kul grej att leka med.

Gadgeten fungerar så att den slumpvis väljer ut ett färgschema. Vissa omfattar bara två färger medan de flesta har betydligt fler. Vill du få ytterligare förslag klickar du på Another! under sökrutan. I sökrutan kan du också skriva in ett sökord och sedan klicka på search. Då får du upp flera färgscheman på ditt valda ord. Rutan är dock lite liten för att det ska vara smidigt att använda: det blir en hel del scrollande.

Du kan läsa mer om färger och hitta länkar till kul färgsajter i inlägget Guide till färgteori och färglek.


Vad tycker du om gadgeten? Kul och användbart eller bara störigt och i vägen? Jag kommer att ha färggeneratorn uppe på prov ett tag innan jag bestämmer mig för om det ska få vara ett permanent inslag eller ej. Feedback välkomnas därför.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails