Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

måndag 1 november 2010

Teknik: Vira smycken med garn eller snöre



När jag gick på mellanstadiet fick jag lära mig att göra de här garnarmbanden i syslöjden. Vi använder bomullsgarn, som vår syslöjdslärare handfärgat själv. Det melerade garnet ger en fin effekt, men det går förstås lika bra att använda enfärgat garn eller snöre -- eller använda flera garner i olika färger.

För att göra denna typ av armband -- eller halsband -- så behövs inte särskilt mycket material: garn eller tråd (gärna bomullsvirkgarn -- ylle kan däremot tova sig med tiden), elastisk tråd samt slang. Vi använde kylarslang. Instruktioner finner du bl a hos Slöjdnytt. Hur du gör arm- och halsband med flera trådar finns beskrivet hos 365 saker du kan slöjda. Även på Art is Tree finns en beskrivning, men här fixeras garnet med lim och ett magnetlås limmas fast i slangen istället för att använda elastisk tråd.

För en "vuxnare" och mer trendig look kan du istället arbeta med (färgade) lädersnören, som viras runt läder istället för runt en slang. Instruktioner finner du hos Creativ Company. Se även Cut Out + Keep där garn viras om en stomme av rep.




Du kan också linda in armbandsstommar på liknande vis. Använd virk- eller brodergarn, knyppeltråd, vaxad lintråd, lädersnöre osv. Se Martha Stewart, Make It & Fake It (tvåfärgat) och CraftStylish för exempel på projekt. På den senare sajten får du också tips på hur du kan knyta, fläta och på andra sätt skapa struktur på garnet innan du virar det för olika effekter. Armbandet ovan är gjort med lintråd, som jag trätt drops på.

Jämför även med Mönstervävda garnarmband och Garnvävda läderarmband.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails