Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

torsdag 9 december 2010

Mönstertips: Ätbara pärlhalsband av kakor


Jag är nog inte den enda, som gillade godishalsband och -armband när jag var liten: smycken av ihåliga sockerkarameller på elastisk tråd. På bloggen Daily Mixer kan du lära dig att göra något som tar dessa barnsliga, ätbara smycken till en ny nivå. Cookie Necklaces görs av färgglada småkakor som läggs samman två och två med likaledes färgglad fyllning emellan -- och så lite strössel på det. Kakorna är runda med ett hål i mitten så de kan träs upp på tråd som pärlor. Som mellanpärlor används karameller från godishalsband/-armband.

Notera att instruktionerna inte innehåller recept på vare sig kakdegen eller fyllningen utan du uppmanas att använda dina egna favoritrecept. Grundrecept på mördeg hittar du i de flesta bakböcker och baksajter på nätet. Till fyllning används royal icing, vilket är det samma som kristyr (= mix av florsocker och äggvita).

Vill du göra smycken med kakmotiv, men föredrar med hållbara och mindre ätbara material? Se Söta bakelser och efterrätter av polymerlera samt Bakverk med pärlor och smyckesdelar.


Via.

Fotot är © Layer Cake Shop.

1 kommentar:

  1. Ett ätbart halsband av macarons skulle vara "gott" att ha. Tyvärr skulle jag säkert avverka mitt smycke på nolltid. Tack för alla dina recept, förresten! Jag har testat några av dem, mums! Milka

    SvaraRadera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails