Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

onsdag 26 januari 2011

Teknik: Olika starter för herringbone


Herringbone, eller Ndebele som pärlsömnadstekniken också kallas, är en rolig teknik med spännande struktur. Men vissa ogillar den ändå pga av starten då herringbone påbörjas med en remsa i ladder stitch. En remsa som gärna vill bli ful och ojämn, speciellt i flat herringbone (till skillnad från tubulär, som du ser på bilden ovan) -- eller bara är tråkig och trasslig att sy. Det kan därför vara bra att känna till att det finns alternativa metoder för att påbörja herringbone.


Ladder stitch
Ladder stitch är den vanligaste metoden och den som oftast beskrivs i pärltidningar och -böcker. Fungerar för både tubular och flat herringbone. Antingen sys en pärla fast åt gången eller så använder man sig av s k 2-drop. "Enpärlemetoden" finns beskriven hos bl a Unique Beaded Jewelry, Wild Oak Designs (pdf-fil), Beadwork.about.com och Parts Club. "Tvåpärlemetoden" illustreras hos t ex FusionBeads, Whimbeads, Unique Beaded Jewelry och Beadwrangler.


Variant på ladder stitch
Hos Bead & Button finns en artikel om en variant på ladder stitchstart, vilken dock endast är tillgänglig för prenumeranter. Artikeln finner du här medan du får kika här för en liten bild på tekniken.


Traditionell start (även kallad baseless)
I en traditionell, sydafrikansk start så börjar du med att trä upp pärlorna för de två första raderna på tråden och arbetar sedan utifrån dem upp pärlorna från "liggande" till "stående" position. Metoden beskrivs hos bl a Beadwork.about.com och av Vicki Star. Svårigheten med denna teknik är att man inte ser hur det färdiga mönstret kommer att se ut förrän du sytt några rader och pärlorna lagt sig i rätt position. Det kan också vara svårt att få rätt trådspänning.


"Vanishing start"
Tycker du traditionell start är lite för svår, men vill ändå slippa den stela ladder stitch-basen så kanske den "försvinnande" starten passar. Liksom så väl tekniken ovan som nedan så träs pärlorna först på tråd med stoppärlor före och efter första raden av pärlor. Båda stoppärlorna tas bort när arbetet är färdigsytt. Denna start beskrivs hos The Beading Butterfly.


Starter för tubulär och cirkulär herringbone
Ska du sy tubulär herringbone så fungerar både traditionell och ladder stitchstart, men vanligast är kanske något av en variation på den traditionella, där de första pärlorna träs på en rad. Du kan se ett exempel på det i detta projekt samt hos Bead & Button (pdf). En variant, som mer påminner om cirkulär peyote i början, finner du i Guide to Weaving Tubular and Flat Herringbone och hos Centperles.


Utgå från ett annat stygn
Du kan också helt frångå problemet med att sy en start genom att påbörja herringbone på ett pärlarbete sytt i en annan teknik. Brick stitch är perfekt -- jag har bl a sytt herringbone på en bas gjord enligt tekniken beskriven i brick stitch om stomme -- eftersom pärlhålet är åt "rätt håll" för att fortsätta med herringbone, men även andra pärltekniker passar. Två exempel i högen finner du i Herringbone choker och Byzantine Medallion.

~*~

Herringbone är som sagt ett intressant stygn, som kan varieras på många sätt. Nästa gång tänker jag visa olika metoder för att vända i flat herringbone.

2 kommentarer:

  1. Toppenpost!
    Ser fram emot nästa inlägg.

    Jag tror mej ha börjat utan någon bas alls. Alltså direkt på herringbonen. I tubular herringbone var det. Eller minns jag fel? Tror jag hade läst nånstans man kan göra så, å så testade jag. Det var några månader sedan jag sydde i herrringbone. Tycker det bli så otroligt snyggt med långa "rep" som man kan ha runt halsen. Fat jag har aldrig tålamod att göra såna själv, jag måste byta pärlor ofta, annars blir det tråkigt. Nu blev jag inspirerad igen, av ditt snygga armband.

    :-)

    SvaraRadera
  2. Tack för orden om mitt armband (som jag gjort i färgutmaningen på Inspira). :D

    Ja, herringbone lär nog dyka upp flera gånger eftersom jag är så förtjust i det. Förutom olika metoder för att vända -- som dyker upp nästa vecka -- så har jag en hel del projekttips att skriva om. Plus att det faktiskt inte finns en mer grundläggande text om tekniken här på bloggen än.

    Visst kan tålamodet kan tryta emellanåt. Min fördel är att det går så automatiskt att sy, att det blir rogivande för min del. Sitter och tänker på annat, filosoferar, lägger upp planer för morgondagen. Och så ska man inte glömma att gärna sy med lite större pärlor emellanåt -- mitt nuvarande herringboneprojekt är sytt med omväxlande 10/0 och 8/0 triangles -- så det inte tar en hel evighet. Ibland måste det få vara lite mer av "instant satisfaction" även i pärlsömnad. ;)

    SvaraRadera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails