Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

fredag 17 juni 2011

Om bloggen: Förändringar samt fråga om mobilversion

Det har skett några små förändringar i layouten denna vecka, som jag nu passar på att skriva några ord om. Det är inga stora förändringar utan lite som fått byta plats och annat som tillkommit.


Direktlänk till dynamiska vyer
Först och främst har en länk lagts till som tar dig direkt till "dynamiska vyer"-läget. Vill du läsa mer om vad det betyder finns där en länk till information om detta precis under den första där du kan läsa mer. Länken ligger högst upp i högerspalten i brist på bättre idéer. Troligtvis kommer detta att ändras längre fram och ev. även ersättas av en knapp- eller bildlänk. Dynamiska vyer är ett intressant och ofta överskådligare sätt att läsa en blogg så har du en webbläsare som stödjer formatet är det värt att kika på.


Samlad färginspiration
Den andra förändringen är att gadgeten med de slumpmässiga färgkombinationerna flyttats till en sida. För att komma till den, klicka på Färginspiration i rubrikraden direkt under bloggloggan. Här finns även länkar till färgguiden jag skrivit på bloggen med mera. En samlad startpunkt för dig som behöver färginspiration.


Topplista

Ännu en liten funktion har också tillkommit: Populära inlägg. Denna lista över de tio mest lästa inläggen ligger nederst i högerspalten. Inställningen är gjord så att den rankar de populäraste inläggen de senaste 30 dagarna. Först valde jag populärast sedan bloggens början, men tanken är att den nya inställningen gör att innehållet i listan varierar mer.

Det finns tre möjliga inställningar för mest visade: hela tiden, senaste 30 dagarna samt senaste 7 dagarna. Om någon av dessa tre känns mer intressant än det alternativ jag valt, hojta gärna till. Det är också möjligt att lägga in mer än en lista, t ex en för mest visade sedan start och en för mest visade senaste veckan. De kommer delvis att omfatta samma artiklar eftersom vissa är konstant populära, men ett kortare tidspann som 7 eller 30 dagar variera mer pga av vad som är eftersökt för stunden, t ex ear cuffsprojekt just nu. Jag har också hittills gjort årliga sammanställningar efter nyår kring årets mest lästa -- du hittar dessa under kategorin Mest lästa.


Mobilanpassad blogg?
Slutligen kan jag passa på att nämna att Blogger nu skapat mobilanpassade mallar för blogspotbloggarna. Läs mer om vad det innebär här. Detta är en betaversion, som är helt ny. Hittills har jag inte kikat närmare på den och eftersom jag inte själv äger en surfmobil/smartphone vet jag inte hur webbversionen ter sig på en sådan. I princip är det en väldigt nedskalad version utan bakgrund, innehållet i höger- och vänsterspalterna etc. Ungefär om att läsa bloggen i en feedläsare. I mobilversionen, som automatiskt väljs om någon surfar in på bloggen via en mobil enhet, finns även möjligheten att välja att se den vanliga webbversionen också.

Finns det en intresse av en smidigare mobilversion av bloggen, som alternativ för er som surfar via telefonen och tycker webbversionen är för klumpig, så säg gärna till så aktiverar jag funktionen. Om/när den aktiveras får ni som mobilsurfar också gärna komma med feedback på hur bloggen ser ut och hur den fungerar. Tyvärr kan jag inte själv ändra något i inställningarna så ev. tekniska problem -- vilka lär förekomma med tanke på att det endast är en betaversion -- hänvisar jag till Bloggers support, men om det inte fungerar vill jag gärna veta för då kanske det inte är lönt att behålla funktionen aktiverad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails