Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

måndag 1 augusti 2011

Nyhet: Bloggen tillbaks på ordinarie schema

Så är sommarlovet slut för min del och från och med idag ska jag åter blogga dagligen. Som aviserat har det skett några smärre förändringar under sommaren, men några ytterligare ska tillkomma lite senare. Största förändringen är kanske att två nya etiketter -- eller kategorier som de nu heter -- tillkommit: Referens/ordlistor samt biz.


Referens och biz
Referens/ordlistor är som namnet antyder en kategori som samlar information och länkar till information som rör användbara tabeller och listor. Det kan vara en förteckning över pärlformer i ord och bild, måttkonverterare, ädelstensbehandlingar, tabeller över halsbandslängder osv. Redan nu finns det flera artiklar som samlats under den nya kategorin. Jag ska också arbeta lite på en engelsk-svensk ordlista.

Biz är kategorin utan ett bra namn, som för tillfället får heta biz kort och gott (egentligen efter mina läroböcker i företagsekonomi på gymnasiet: det var ett typiskt buzz word de åren). Här samlas allt som rör försäljning, marknadsföring osv. Affärer och nätverkande med andra ord. Inte bara försäljning (med mera) av färdiga alster utan även exempelvis pärlor och mönster är tänkt att omfattas. Här kan även finnas tips som rör dig som inte säljer något också -- närmast på tur står en artikel om hur du kan uppmärksamma dina egenkomponerade gratismönster/-projekt/-tutorials på nätet.


Brytningar
Nytt är även att jag kommer att göra brytningar i långa artiklar för att det ska bli enklare att bläddra i bloggen och få översyn (tips: glöm inte dynamiska vyer-läget för bättre översikt över blogginnehållet). Det innebär att det i vissa fall inte syns ett helt blogginlägg utan bara den inledande texten och sedan får du klicka på "Läs mer" för att läsa vidare. Lite extra klickande för dig som vill läsa, men snabbare att blädda för dig som inte är intresserad av just den där texten. Jag har lagt till brytningar på tidigare artiklar redan nu.



Tematisk innehållsförteckning
Förteckningen över alla inlägg under tekniketiketten (sorterade efter tema/inriktning) är uppdaterad. Den är så lång nu att det kan vara svårt att få översikt. Ska fundera på hur jag ska underlätta detta, men tills dess kan din webbläsares sökfunktion (ctrl + F, åtminstone på Firefox på PC) vara användbar. Sök t ex på vävning så kommer du direkt till rubriken Pärlvävning.


Tidigare texter
Jag har börjat skriva alla inlägg i förväg, vilket innebär att jag kan välja vilken tid de ska publiceras. Ambitionen är därför att dagens inlägg hädanefter ska publiceras automatiskt redan på morgonen (kl. 6) istället för som idag dyka upp någongång mellan kl. 11 och kl. 17 -- eller ännu senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails