Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

fredag 10 februari 2012

Övrigt: Smyckes- och pärlfotografering



Hur man ska lyckas med att fotografera sina smycken -- och ibland även pärlor -- på ett snyggt vis är ett ständigt återkommande ämne på pärlforumen. Jag skulle kunna ägna denna text åt att ännu en gång återge mina egna tips och funderingar så som jag gjort på flera pärlforum, men det finns så mycket sagt av andra att du här istället kommer att få en lång lista på artiklar, tips och instruktionsvideor på nätet. En del är grundläggande tutorials, andra tar upp tips och detaljer. Några texter är korta, andra långa. Det mesta är på engelska.


Svenska
Sök även efter gamla (och ev. nya) trådar på pärlforumen, som du hittar länkar till i vänsterkolumnen. Använd sökord som foto, fotografering och/eller kamera. Det finns även fotoforum och fototidningar som kan vara av intresse om du vill fördjupa dig i ämnet.


Engelska


Se även Everything you need to know about buying a camera. Artiklen går igenom viktiga funktioner och egenskaper på en kamera. En del är enbart intressant om du vill köpa en systemkamera, men vissa grundläggande funktion bör du även känna till om du kör med en kompaktkamera.

Jag har själv skrivit lite om hur jag tagit vissa smyckes- och pärlfoton på min engelskspråkiga blogg i inläggen Behind a bead photo (om bakgrunder) och Behind a bead photo II: the bling ring (om osynliga stöd). Även Finding the right angle diskuterar lite kort fotografering och varför man bör ta många foton och inte minst foton från olika vinklar. Det är absolut inga steg-för-steginstruktioner eller grunderna till pärlfotografering, men ett par små tips och "bakom-kulisserna-texter".


Hemmagjorda ljustält
Ljustält är mycket användbara vid fotografering. De finns att köpa i många olika varianter och prisklasser, men det är också vanligt med billiga hemmagjorda lösningar. Här är några exempel på detta. Du kan också bildgoogla för många fler exempel och tutorials.


Det var alla länkar för idag. Har du tips på några bra artiklar eller sajter som inte finns med här, tipsa gärna!

2 kommentarer:

  1. Tack för en lista på länkar som många säkert har stor nytta av. Själv började jag nyligen studera ämnet men har ännu inte kommit särskilt långt. Den här listan kommer att spara mig oerhört mycket tid. Så,jag säger bara,som det ofta heter i andra pärlsammanhang: Awesome! Keep up the good work!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Listan kan för övrigt säkert komma att utökas i framtiden eftersom det är något som alltid är aktuellt och det därför skrivs nya, användbara artiklar då och då.

      Radera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails