Viktig information om bloggen

Denna blogg uppdateras inte längre. Jag har tyvärr inte längre möjlighet att svara på frågor. Jag säljer inte pärlor/smyckeskomponenter eller smycken.

tisdag 13 mars 2012

Inspiration: Månadsblommor




Med våren på ingång så passar det väl extra bra att låta blommorna inspirera. För en sammanställning av blomrelaterade projekt, se Vårblomning. Där finns bl a länkar till några av de blommor, som nämns nedan.

Medan månadsstenar, zodiakdjur, födelsefärger mm togs upp i ett tidigare inlägg så glömde jag blommorna. Månadsblommorna hör samman med månadsstenar och används alltså som en symbol för den månad man är född i. Liksom stenarna troligtvis en gimmick skapad för att öka blomförsäljningen, men en gimmick som spridit sig till bl a smycken och serviser. Med blomman följer oftast en liten beskrivning av personligheten hos personer födda i blommans tecken.

Som med många sådana här listor råder det lite delade meningar om vilken blomma som tillhör respektive månad. På Wikipedia finner du två listor, en för brittisk tradition och en för amerikansk. Svenska listor, som verkar följa den brittiska med några få avvikelser, finner du hos Cammis design och Twice (notera att oktobers blomma är ringblomma, inte tagetes som på bilden). Det finns även listor där blommorna följer stjärntecknet. En sådan lista finner du här.

3 kommentarer:

  1. Den här gammalrosa(?)rosen en är så ljuvlig...ändå har den sina törnen. En katt utan klor är ju inte heller någon riktig katt. Jag tycker att du lyckats så väl med materialkombinationen för att få fram rosens egenskaper. Har en fråga om sidenband för blomstertillverkning i olika tekniker. Känner du till någon bra nätbutik där man kan köpa snedskurna sidenband? Hittar inte heller sidenband i duchess.Tack på förhand!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren om min ros (som var ett bidrag till en av Art Bead Scenes månadsutmaningar)!

      Sidenbanden på bilden -- av märket Hanah Silk -- kommer från göteborgsbaserade Canvas, som du hittar på www.canvasshop.se Tyvärr har de inte längre så mycket olika (och breda) band som när jag köpte dessa.

      Själv har jag också band från amerikanska www.helengibb.com Hon har sidenband, men även french wired ribbon, jaquard, ryschade band etc. Ser inte duchesse på hemsidan, men om du är intresserad av att handla så kontakta henne och fråga för jag har för mig att delar av sortimentet ev. inte finns på hemsidan. Vill du handla från USA så finns det även en del intressanta säljare på Etsy, som bl a för Hanah silk.


      Flera internationella textilkonstnärer/brodöser som Stef Francis (stef-francis.co.uk) och Di van Niekerk (dicraft.co.za) har webbutiker med handfärgade sidenband. Speciellt den senare har breda sidenband för blommor, men jag kan inte säg om de är snedklippta. Tror det inte.

      Radera
  2. Hej och tack för alla tips. Jag brukar handla hos Canvas men deras bandsortiment tycks ha krympt. Annars har de ett bra urval av intressanta material. Fick det där med duchesseband på hjärnan när jag såg hur fint sådant formas till rosor i Di van Niekerks bok Roses.Hon säljer sina egna band och det enklaste och snabbaste blir nog att beställa direkt från Sydafrika. Eftersom banden formklipps till kronblad tänkte jag ev. skaffa duchessetyg som metervara,kanske färga själv eller måla med sidenfärg. Milka

    SvaraRadera

Frågor, tips, synpunkter eller kommentarer? Skriv gärna en rad här -- vill du hellre ta det privat hittar du min e-postadress under Kontakt (flikarna under bloggrubriken). Tänk på att frågor som ställs i kommentarerna besvaras här. Vill du ha svar via e-post är det bäst att istället maila direkt.

Tack för din kommentar!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts with Thumbnails